Beleggers Belangen Live

Wat is jullie mening over themabeleggen?

Karel Mercx
Karel Mercx Expert

Het is moeilijk om geld te verdienen met themabeleggen. Een paar voorbeelden. Begin negentiende eeuw ontstonden kanaalbedrijven. Dit waren bedrijven die het mogelijk maakten om vracht te vervoeren via kanalen. Iedereen zag dat kanaalbedrijven de wereld vooruit hielpen. De prijs om grote hoeveelheden spullen te vervoeren zou namelijk sterk dalen. Dit thema was overduidelijk en daarom betaalden beleggers teveel geld voor aandelen van kanaalbedrijven. Beleggers kopen graag trends zonder naar de onderliggende waarde van aandelen te kijken. Dit leidde ertoe dat rendementen tegenvielen. Dit geldt bijna voor alle thema’s van de afgelopen honderden jaren. Van de spoorwegen, die de volgende trend waren, tot en met de technologiezeepbel van rond de laatste eeuwwisseling.

Sommige internetaandelen gingen met 95% naar beneden, maar de sterke merken profiteerden doordat internet ervoor zorgde dat er sneller en efficiënter gewerkt kon worden

Wij zijn voorstander van de aandelen van sterke merken die profiteren van trends. Een sterk merk profiteert wanneer het spullen niet meer per spoor hoeft te vervoeren, maar per vrachtauto. Sommige internetaandelen gingen met 95% naar beneden, maar de sterke merken profiteerden doordat internet ervoor zorgde dat er sneller en efficiënter gewerkt kon worden. Kijken wij naar de sterkste merken van de Verenigde Staten, de bedrijven die in de S&P500 zitten, dan laten zij enorme rendementen zien. Het jaarlijks dividend van de Amerikaanse S&P500 is bijvoorbeeld sinds 1963 met ongeveer 1400% gegroeid. Ter vergelijking: het salaris van werknemers is in deze periode met 700% toegenomen. Wij adviseren daarom om de thema’s te laten voor wat ze zijn en te focussen op bedrijven die van al deze thema’s sowieso profiteren. Er zijn twee redenen waarom de koersen van sterke merken in de afgelopen jaren sterk zijn gestegen. Als eerste is dit de lage rente, dit zorgde dat er geld van de spaarmarkt naar de aandelenmarkt ging. Men koos voor sterke merken omdat het risico in vergelijking met andere beleggingen lager is. De tweede reden is de volatiliteit op de aandelenmarkten van de afgelopen tijd. Beleggers verhuizen in dit soort perioden altijd meer geld naar sterke merken. Het gevolg is dat de koers-winstverhouding van de sterke merken is toegenomen. Jack Neele, fondsbeheerder van het Robeco Global Consumer Trends fonds, zegt dat de brede beurs ook flink is gestegen. De winstgroei is voorspelbaar. Bedrijven zoals Nike en Starbucks zijn over vijf jaar nog steeds marktleiders. De risico’s zijn lager dan de markt, maar hier betaalt de belegger wel voor.

 

Lees ook: Negeer het hondje

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Karel Mercx

Karel Mercx

Expert

Karel Mercx (1981) is sinds 2015 beleggingsspecialist bij Beleggers Belangen. Eerder werkte hij al tussen 2007 en 2013 als redacteur voor Beleggers Belangen en was hij daarna actief als beleggingsspecialist bij broker Lynx. Karel is een bekend gezicht in de beleggingswereld: hij won in 2013 het grootste onlinebeleggersdebat van Nederland, werd in 2014 verkozen tot beurstwitteraar van het jaar en was in 2015 beleggingsspecialist bij het RTLZ-beursspel. Zijn aandacht binnen Beleggers Belangen gaat uit naar technologie, edelmetalen, oliebedrijven, cryptocurrencies, opkomende landen, financiële dienstverlening, grondstoffen en alternatieve beleggingen.

Meer artikelen van deze expert