Beleggers Belangen Live

Voeding- en drankbedrijven nog een veilige haven?

Jeroen Boogaard

Met het oog op de onzekere economische vooruitzichten zochten beleggers de afgelopen twaalf maanden beschutting in defensief geachte sectoren. Dit zijn bij uitstek voeding en dranken, maar ook de sectoren persoonlijke en huishoudelijke verzorging en gezondheidszorg bieden normaliter bescherming in woelige tijden.

De winstwaarschuwing van het Franse Danone viel beleggers dan ook rauw op het dak. Waar ’s werelds grootste producent van yoghurt eerder een stabiele winstmarge voor dit jaar in het vooruitzicht stelde, wordt nu een daling van 0,5% punt voorzien. Het kwam het aandeel op een koersdaling van ruim 7% te staan. De pijn zit vooral in Spanje, waar consumenten in toenemende mate de hand op de knip houden.

Winstnemingen liggen op de loer

De onheilstijding van Danone roept volgens ING de vraag op of producenten van dagelijkse consumptiegoederen nog wel als een defensieve belegging kunnen worden beschouwd. Bij de analisten zal de twijfel toegenomen zijn nadat kort na Danone ook Procter & Gamble zijn verwachtingen neerwaarts bijstelde. Het concern wijst onder meer op een lager dan verwachte marktgroei in Europa en de Verenigde Staten.
ING sluit niet uit dat beleggers er de komende tijd toe overgaan om in de sector wat winst te nemen op bedrijven met een relatief grote exposure aan Zuid-Europa. Wel heeft de winstwaarschuwing van Danone voor een groot deel bedrijfsspecifieke oorzaken. Zo is deze ook toe te schrijven aan een sterker dan verwachte prijsstijging van grondstoffen voor zuivelproducten.

Bovendien zijn de Fransen relatief zwaar vertegenwoordigd in Spanje, dat goed is voor ruwweg 12% van het operationele resultaat. Heel Zuid-Europa heeft een aandeel in de operationele winst van 20%. Unilever en Nestlé halen daarentegen minder dan 5 à 6% van hun omzet in Zuid-Europa, zo stelde een analist van Jefferies International tegenover Bloomberg.

Ook de exposure van Heineken is minder alarmerend. Naar schatting van ING is Spanje goed voor 5% van het totale volume en 6-7% van het operationele resultaat. In tegenstelling tot de specifieke yoghurtproducten van Danone is bier bovendien naar verhouding betaalbaar. Verder hebben er bij Heineken geen verrassende kostenstijgingen plaatsgevonden. Naar verwachting heeft het slechte weer in Europa een negatiever effect op de kwartaalcijfers, zo stelt de bank.

Nutreco profiteert van zwakte

Nutreco profiteert volgens de analisten juist van de zwakke economie in Spanje, waar het 20 tot 25% van het ebita realiseert, omdat consumenten de voorkeur geven aan goedkopere kipproducten boven varkens- of rundvlees. Het toegenomen prijsbewustzijn van de Spanjaarden speelt ook de discountsupermarktketen Mercadona in de kaart. En die neemt de helft van de Spaanse volumes van Nutreco af.

Hoewel de winstwaarschuwingen van Danone en Procter & Gamble de hele sector onder druk zetten, zal de impact van de zwakke economie in Spanje en andere Zuid-Europese landen per bedrijf verschillen. Daarbij is de exposure van Unilever en Nestlé aan Zuid-Europa dermate klein dat er vooralsnog geen reden is om de defensieve kwaliteiten van beide ondernemingen in twijfel te trekken.

 

De auteur heeft een positie in Unilever.
 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jeroen Boogaard

Jeroen Boogaard

Expert

Jeroen Boogaard (1973) schrijft sinds 2011 voor Beleggers Belangen. Sinds 2010 is hij actief als zelfstandig financieel journalist, daarvoor werkte hij twaalf jaar bij een beleggingsmagazine als analist en later als adjunct-hoofdredacteur. Zijn specialisaties zijn vastgoed, Exchange Traded Funds (ETF's) en Nederlandse small- en midcaps.

Meer artikelen van deze expert