Amazon, de grootste ontline retailer ter wereld, heeft begin dit jaar een tijdelijke fysieke boekenwinkel geopend in een winkelcentrum in Parijs. Vorig jaar opende het bedrijf al zijn eerste fysieke winkel in Seattle. Het bedrijf sprak toen de wens uit om 300 tot 400 winkels te openen in de Verenigde Staten. Amazon staat niet alleen. Ook andere webretailers, zoals Zalando, Neckermann en Coolblue, breiden uit naar fysieke locaties.
Beleggers moeten zich richten op het topsegment in de markt
Of dit de redding van de winkelstraat betekent, is nog maar zeer de vraag, want de concurrentie van e-commerce is enorm. Het onderstreept echter wel het belang van fysieke winkels voor online consumenten. In het internettijdperk hoeven consumenten geen winkel meer te bezoeken om een product te kopen. Ze doen dit echter nog graag, om bijvoorbeeld producten goed te bekijken of te passen. Voorwaarde is echter tegenwoordig wel dat er ook een beleving wordt geboden en dat het winkelen kan worden gecombineerd met een dagje cultuur en een hapje eten. We zien daarom al langer de duidelijke trend dat retailers alleen nog maar uitbreiden in de drukste winkelstraten van steden die veel bezoekers trekken, en in heel grote winkelcentra die veel vertier en vermaak bieden. Dat betekent dat de vraag in Europa zich, naast de megawinkelcentra, toespitst op de ‘high streets’ in een select aantal grote steden en dat winkels op minder gunstige locaties het steeds lastiger krijgen. Die polarisatie is al veel langer aan de gang en wij denken dat het einde ervan nog niet in zicht is. Beleggers moeten zich daarom richten op het topsegment in de markt. Hier is de leegstand vanwege het beperkte aanbod extreem laag en kunnen de huren op termijn verder stijgen.
Alleen de allerbeste locaties overleven dus de slag met internetverkopen. Er zijn helaas steeds minder winkelstraten die zich tot de top mogen rekenen. In Nederland zijn dat eigenlijk alleen nog de drukste straten in de vier grootste steden en in Maastricht. Een partij als Vastned, de enige beursgenoteerde speler in Europa die gespecialiseerd is in winkels in de ‘high streets’, is genoodzaakt om de portefeuille hierop verder aan te passen en de kwaliteit te verhogen. Het bedrijf is hiermee goed op weg: het aandeel van de zogeheten ‘premium city high street shops’ ligt al op 68% en moet op termijn naar 75%. Wij hanteren een koopadvies voor Vastned.