Beleggers Belangen Live

Schroders waarschuwt voor verslavingscrisis

Christian Slagter-Koster

Schroders waarschuwt voor de gevolgen van de opioïdenverslaving in de Verenigde Staten.

Opioïden zijn een groep drugs waar opiaten als heroïne, synthetische opioïden als fetanyl, en pijnstillers als oxycodone en hydrocodone onder vallen. Lange tijd waren ze op recept verkrijgbaar in de VS. In 2015 werden bij meer dan één op de drie Amerikanen opioïden voorgeschreven als middel om pijn te bestrijden.

Een nadelig effect van deze opioïden is dat ze verslavende eigenschappen hebben. Producenten zouden dit volgens Schroders lange tijd onderbelicht hebben, terwijl de voordelen van de middelen werden overdreven. In de laatste zeven jaar is in de VS het verslavingscijfer voor opioïden volgens Schroders vervijfvoudigd. Daarbij is het aantal sterfgevallen in de VS door een overdosis voorgeschreven opioïden in de afgelopen jaren afgevlakt tot vijf op de honderdduizend, maar valt 70% van de sterfgevallen door heroïne te herleiden naar misbruik van legaal voorgeschreven pijnstillers.

Ook de kosten van de verslaving laten een ontluisterend beeld zien. De economische schade in de VS door voorgeschreven opioïden en heroïne wordt geschat op $78,5 mrd per jaar, nog los van de druk op de arbeidsparticipatie. President Trump noemt de crisis een ‘public health emergency’.

Producenten van opioïden liggen dan ook onder vuur. Maar ook distributeurs, farmaceuten en verzekeraars liggen onder het vergrootglas. Bedrijven reageren volgens Schroders verschillend op de crisis. Sommige ontkennen betrokkenheid of proberen de schuld op anderen af te schuiven. Er zijn ook bedrijven die proberen processen aan te passen of de volgende generatie pijnstillers te ontwikkelen. Schroders denkt dat er vooral kansen liggen voor bedrijven die oplossingen voor deze verslavingscrisis bieden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert