Beleggers Belangen Live

Nog kopen? Eerder verkopen!

Ivan Snurer
Ivan Snurer Expert

Eergisteren werd bekend dat baggeraar Boskalis voor Dockwise per aandeel 17,20 euro veil heeft. Hierop dikte de koers van de maritieme vervoersmaatschappij conform het overnamebod onmiddellijk met 6,54 euro aan, een stijging van maar liefst 61,4 procent. De baggeraar zelf sloot de handelsdag af met een min van 0,2 procent.

Analisten zijn over het algemeen gecharmeerd van het overnamebod van Boskalis. Ze blazen de loftrompet van Peter Berdowski, omdat hij als topman Hollands Glorie onder één dak brengt. De combinatie van Boskalis en Dockwise creëert een maritieme speler van wereldformaat, al zijn het de woorden van Berdowski zelf, maar toch.

In reactie op het overnamebod verhoogden tal van analisten het koersdoel en behielden hun kopenadvies. Zo verhoogde Michael Roeg van KBC Securities het koersdoel met 20 eurocent naar 17,20 conform de biedprijs en behield zijn kopenadvies.

Enkel Jos Versteeg, analist bij Theodoor Gilissen, adviseert beleggers om de positie in Dockwise te liquideren. Quirijn Mulder, analist bij ING, zette het aandeel op houden. De adviesverlaging ging wel gepaard met een gelijktijdige verhoging van het koersdoel tot 17,20 euro, een vreemde ontwikkeling.

Los van je persoonlijke verwachtingen, stippelt de markt bij een overname de krijtlijnen van het hoofdscenario uit. Beleggers vinden het of een goed bod of een te laag bod of zij hebben zo hun twijfels.

Wanneer de markt het overnamebod als redelijk ervaart, dan snelt de koers per ommegaande naar het bod, zoals nu bij Dockwise. In een dergelijk geval luidt het enige correcte advies verkopen. Waarom zou je als belegger je aandelen nog langer aanhouden? In de hoop op een hoger bod?

Wanneer de markt het overnamebod als te laag ervaart, dan overstijgt de koers sowieso het bod, zoals destijds bij TNT Express. Bovendien loop je het risico dat als het bod op weerstand van de mededingingsautoriteiten stuit dat de overname vertraging oploopt of zelfs moet worden afgeblazen. Bij een vertraging loopt de koers averij op, maar als de overname niet doorgaat, dan daalt het aandeel vaak tot een niveau onder de pre-overname koers. Daar sta je dan met je (aangemelde) aandelen. Weg winst!

Ook wanneer de markt zijn twijfels heeft over de haalbaarheid van het bod, dan zweeft de koers ergens tussen de biedprijs en de laatste koers ervoor. In een dergelijk geval loont het om je oor te luister te leggen bij analisten. Dat is echter geen ontheffing om niet zelf na te denken.

In de regel geldt dat je bij een overnamebod je aandelen beter op de beurs kunt verkopen. Weliswaar komen hierbij transactiekosten te kijken, maar je beslist wel zelf óf, wanneer én waarin je het vrijgekomen kapitaal investeert.

Het is mijn een raadsel waarom analisten haast structureel adviseren om in te gaan op een overnamebod. Zij hebben geen inzicht op de aandelenportefeuille, noch op het risicoprofiel van beleggers. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de beleggingsadviseur en de belegger zelf.

@IvanSnurer

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Ivan Snurer

Ivan Snurer

Expert

Ivan Snurer (1965) studeerde in Brussel autotechnieken aan de Hogeschool voor Wetenschap en Kunst. Bij Volvo Cars was hij als productingenieur en later als kwaliteitsingenieur nauw betrokken bij de ontwikkeling en de assemblage van de Volvo 400-reeks in Born. Via een omweg in de Europese nucleaire industrie kwam hij medio jaren negentig terecht in de financiële wereld, nadat hij aan Nyenrode Business Universiteit zijn MBA-titel had behaald en zich aan de Erasmus Universiteit Rotterdam had verdiept in quantitative finance. Snurer publiceert sinds eind jaren negentig met enige regelmaat in de Belgische en Nederlandse financiële pers en schrijft sinds 2002 voor Beleggers Belangen. Hij is directeur van Quantalytica, een onafhankelijk adviesbureau dat onderzoek verricht naar de efficiëntie van beleggingsstrategieën en selectiemethodieken.

Meer artikelen van deze expert