Beleggers Belangen Live

Lezersvraag: Waarom betaalt Volkswagen in Europa geen schadevergoeding?

Michiel Pekelharing

Volkswagen heeft eind juni in de Verenigde Staten een schikking getroffen voor het schandaal met sjoemelsoftware in dieselauto’s. De onderneming betaalt bijna $15 mrd aan Amerikaanse klanten en lokale autoriteiten. Het overgrote deel van het bedrag ($10 mrd) is bedoeld voor het op orde brengen van de reeds verkochte wagens, het betalen van een schadevergoeding die kan oplopen tot meer dan $10.000 per auto en eventueel het terugkopen van wagens als bezitters daar de voorkeur aan geven.

Het betreft in totaal circa 475.000 auto’s van verschillende modellen van het eigen merk (Jetta, Beetle, Golf, Passat) en de Audi AR die tussen 2009 en 2015 zijn verkocht. Daarnaast betaalt Volkswagen $2 mrd over een periode van tien jaar als bijdrage voor het ontwikkelen van infrastructuur voor elektrische auto’s. Ook wordt $2,7 mrd opzij gezet als vergoeding voor overheidsbedrijven voor het vervangen van oude bussen en het terugbrengen van dieseluitstoot.

In andere regio’s is Volkswagen nog in overleg met lokale autoriteiten. De schikkingen zullen er naar verwachting heel anders uitzien dan in de VS. De onderneming geeft twee argumenten waarom Europeanen niet hoeven te hopen op een schadevergoeding. Allereerst meldt het bedrijf dat de schade hersteld wordt en dat autobezitters zelf geen hinder ondervinden van de te hoge uitstoot. De tweede reden is dat de geschiedenis volgens Volkswagen uitwijst dat terugroepacties geen negatieve impact hebben op de doorverkoopwaarde.

De hoge schadevergoeding in de Verenigde Staten is volgens de autofabrikant terug te leiden naar technische verschillen met modellen die in andere landen zijn verkocht en strengere regels voor de uitstoot van schadelijke gassen. Het Amerikaanse ministerie van Justitie had een rechtszaak tegen het concern kunnen aanspannen, terwijl die mogelijkheid voor de Europese Unie ontbrak als gevolg van andere regelgeving. Wereldwijd heeft Volkswagen circa 11 miljoen wagens met sjoemelsoftware verkocht en de schade had anders in de honderden miljarden gelopen.

Hoewel in andere landen nog zaken lopen, is met de Amerikaanse schikking de belangrijkste financiële angel uit het schandaal getrokken. Voor het bijstellen van het verkoopadvies is het met oog op de reputatieschade en de hoge kosten voor de ontwikkeling van elektrische modellen voorlopig nog te vroeg.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Michiel Pekelharing

Michiel Pekelharing

Expert

Michiel Pekelharing (1976) schrijft sinds midden jaren ‘90 voor Beleggers Belangen, waar hij begon als junior (internet)redacteur. Inmiddels werkt hij als freelance financieel journalist. Naast zijn werk voor Beleggers Belangen is hij onder meer actief als hoofdredacteur van FondsNL. Michiel is gespecialiseerd in de aandelensectoren (bio)Chemie, Handel (zakelijk) en Industrie, en schrijft daarnaast veel over de ontwikkelingen op het vlak van beleggingsfondsen en ETF’s, gestructureerde producten en grondstoffen.

Meer artikelen van deze expert