Beleggers Belangen Live

Hoe groot is de vraag naar auto’s in de VS de komende jaren?

The first 2013 Cadillac ATS compact luxury sport sedans intended for public sale are built at the Lansing Grand River assembly plant Thursday, July 26, 2012 in Lansing, Michigan. GM employee Larry Conarton attaches the Cadillac ATS emblem on the assembly line. The plant underwent a $190 million upgrade for ATS production, adding a second shift and 600 new jobs. The ATS will arrive in dealer showrooms in August. (Photo by John F. Martin for Cadillac)
Peter Schutte
Peter Schutte Expert

Onlangs gaven wij een koopadvies voor General Motors, dat erg optimistisch is over de marktontwikkelingen in 2016. Een lezer vroeg ons hoe zich dat verhoudt tot de  momenteel teleurstellende verkoopcijfers van het bedrijf.

In april werd in de Verenigde Staten een recordaantal personenauto’s en lichte trucks verkocht. Volgens researchbureau Autodata gingen vorige maand liefst 151 miljoen exemplaren over de toonbank. Daarmee werd niet alleen een elf jaar oud record uit de boeken geschreven, het was ook een keer ten goede vergeleken met het eerste kwartaal 2016, en vooral met de zwakke maand maart. Opvallend genoeg viel marktleider General Motors (marktaandeel ruim 17%) de afgelopen maand juist uit de toon. GM verkocht in april 259.557 personenauto’s en dat cijfer lag 3,5% onder het niveau van een jaar geleden. Analisten hadden op een teruggang van 1,7% gerekend. Ook Ford miste de analistenverwachting. Fabrikanten als Fiat Chrysler, Toyota, Honda en Nissan presteerden vorige maand wel beter dan verwacht.

De verkoop van auto’s hangt samen met het Amerikaanse consumentenvertrouwen dat momenteel hoog is.

Een nogal divers beeld dus. De verkoop van auto’s hangt uiteraard samen met het Amerikaanse consumentenvertrouwen dat momenteel hoog is. Gezien de toch tanende wereldeconomie blijft het wel de vraag hoe houdbaar dat is. Uit de laatste vertrouwensindex van de Universiteit van Michigan bleek dat de verwachtingen van consumenten voor de toekomst flink waren gedaald. Investeerders in de Amerikaanse autosector zullen meer bewijs willen hebben voor de kracht van de eindvraag. De komende maandverkopen zullen dan ook een groot gewicht in de schaal leggen. Sommige fabrikanten zijn zelf ook wat voorzichtig. Zo heeft Nissan de afgelopen maand bewust meer verkoop-incentives gegeven, een signaal dat het concern twijfelt over de houdbaarheid van de huidige hoge afzetniveaus. De arbeidsmarkt lijkt immers wat minder te worden en de olieprijs zit weer in de lift, wat zich uit in hogere brandstofkosten.

Marktvorsers voorzien daarom een nogal volatiel beeld voor de rest van dit jaar. Op de langere termijn zijn er zorgen over de opkomst van ride-sharing met diensten als Uber, die de verkopen negatief kunnen beïnvloeden. Bij ons koopadvies voor GM hebben wij ons vooral laten leiden door de lage waardering en het aantrekkelijke dividendrendement.

Bekijk de detailpagina van General Motors

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Peter Schutte

Peter Schutte

Expert

Peter Schutte (1969), econoom met afstudeerrichting monetaire economie, is sinds 1996 werkzaam in de financiële journalistiek. In deze hoedanigheid heeft hij zich altijd beziggehouden met het geven van aandelenadviezen. Sinds 2011 werkt hij op freelancebasis voor Beleggers Belangen, waarvoor hij actief bedrijven in de transport- en logistieke sector volgt. Peter is verder gespecialiseerd in Nederlandse small- en midcaps, waarvan hij regelmatig bestuurders interviewt. Daarnaast schrijft hij over macro-economische en monetaire ontwikkelingen. Peter is zelf een actief belegger, iets wat hij als een voorwaarde beschouwt voor het geven van goede beleggingsadviezen. Ook in zijn eigen beleggingen legt hij de nadruk op Nederlandse small- en midcaps.

Meer artikelen van deze expert