Beleggers Belangen Live

Hoe beleg ik met turbo’s?

Michiel Pekelharing

Turbo’s, Speeders en Sprinters zijn zogenoemde hefboomproducten. Hun belangrijkste eigenschap is dat ze de koersbewegingen van de onderliggende waarde uitvergroten. Die onderliggende waarde kan van alles zijn: een beursindex, aandeel, rente, valuta of grondstof.

Gewoonlijk financiert de aanbieder het grootste deel van de aankoop – tot het zogenoemde financieringsniveau − waarna de belegger het resterende deel bijpast. De belegger heeft dan met een kleine investering volledig profijt óf de totale schade van de koersbewegingen van de onderliggende waarde. Door de hefboom is het rendement daar een veelvoud van. Een hefboom van 3 betekent dat de koersbewegingen van het product drie keer zo groot zijn als die van de onderliggende waarde.

Om te voorkomen dat een verlies te hoog oploopt, hebben Turbo’s, Sprinters en Speeders een zogenoemde stoploss. Als de koers dat niveau – net iets boven (of onder, voor short-producten) het financieringsniveau – raakt of overschrijdt, wordt de positie afgewikkeld waarna beleggers de restwaarde op hun rekening gestort krijgen. De hefboom maakt Turbo’s, Sprinters en Speeders bij uitstek geschikt om in te spelen op actuele marktontwikkelingen zoals een verwachte rally of daling van de beurs. Daarnaast zijn ze ook een prima middel om in anderszins lastig toegankelijke markten te beleggen of om juist het risico van de portefeuille af te dekken. Die veelzijdigheid is een belangrijke factor achter het succes van hefboomproducten.

Stap 1
Bepaal het beleggingsdoel
De hefboom maakt Turbo’s, Speeders en Sprinters bij uitstek een geschikt middel om in te spelen op korte prijsstijgingen of -dalingen op financiele markten, maar de producten kunnen ook op andere manieren worden gebruikt. Als de hefboom (ruim) onder de 2 uitkomt, zal de koers niet snel in de buurt komen van de stop-loss zodat ook koersbewegingen op de langere termijn zich goed laten bespelen. De Goud Turbo Long (ISIN: NL0000457703) die negen jaar geleden is gelanceerd, wordt nog steeds verhandeld en heeft sinds introductie een rendement geboekt van 1367%. Het grote aanbod van short-Turbo’s, -Speeders en -Sprinters maakt het mogelijk om het neerwaarts risico van de hele portefeuille of juist een specifieke positie af te dekken, terwijl de lage financieringskosten (circa 2%) deze producten vaak tot een aantrekkelijk alternatief maken voor een rechtstreekse belegging in aandelen.

Stap 2

Selecteer meest geschikte product
Als het doel eenmaal scherp op het netvlies staat, is het zaak daar het beste middel bij te zoeken. Allereerst moet er een overzicht worden gemaakt van alle Turbo’s, Sprinters of Speeders met dezelfde onderliggende waarde als waarin belegd gaat worden. Er zijn duizenden producten op honderden aandelen, indices, grondstoffen en andere waarden. Dan is het zaak om het product te vinden waarvan de hefboom het meest geschikt is voor het beleggingsdoel. Dat zal soms aanzienlijk meer werk zijn dan anders, aangezien er bijvoorbeeld ruim honderd hefboomproducten zijn met de AEX als onderliggende waarde, terwijl dat er voor meer specifieke beleggingen zoals een minder bekend aandeel of een aparte grondstof hooguit een handjevol zijn.

Stap 3

Kies daadwerkelijk positie
Het kopen of verkopen van een Turbo, Speeder of Sprinter is net zo makkelijk als het handelen in aandelen. De producten staan genoteerd aan NYSE Euronext Amsterdam en bij de eigen bank of broker kan een koop- of verkooporder worden ingelegd. Het is van belang om hierbij op het verschil tussen bied- en laatprijs (de spread) te letten, aangezien dat ten koste gaat van het rendement. Gewoonlijk zorgen aanbieders ervoor dat hun partijen goed verhandelbaar zijn met een lage spread. Als de onderliggende waarde echter in een andere tijdzone wordt verhandeld dan de Turbo, zoals bijvoorbeeld Aziatische aandelen of grondstoffen waarvan de prijs in de Verenigde Staten tot stand komt, kan de spread relatief groot zijn als die handel stilligt waardoor de tegenpartij niet direct het risico van nieuwe posities kan afdekken. Bij dit soort Turbo’s is het zaak om indien mogelijk in- en uit te stappen tijdens beursuren waarin ook in de onderliggende waarde wordt gehandeld. Leg bovendien altijd een limietorder in met een looptijd van één dag, om nare verrassingen te voorkomen qua prijs en/of het moment waarop de opdracht wordt uitgevoerd.

Stap 4

Volg de positie op de voet
Omdat de koersbewegingen van hefboomproducten (veel) groter zijn dan die van de onderliggende waarde, zijn Turbo’s, Speeders en Sprinters ongeschikt als buy-and-hold-belegging. Bij voorkeur moet elke dag even gecontroleerd worden of de oorspronkelijke visie achter elke positie nog intact is, of dat het tijd is winst te nemen of het verlies in te perken. Wie langer dan een week geen vinger aan de pols kan houden, doet er verstandig aan de posities te sluiten. Verder moet er gelet worden op eventueel uitgekeerd dividend. Een bijstelling van het financieringsniveau kan er dan namelijk toe kan leiden dat de Turbo, Speeder of Sprinter onbedoeld het stoploss-niveau raakt

Onderscheidend vermogen
Turbo’s, Speeders en Sprinters onderscheiden zich door hun vermogen om buitenproportioneel te profiteren van koersbewegingen op financiële markten. In dat opzicht lijken de producten op opties. In tegenstelling tot opties kennen Turbo’s, Speeders en Sprinters echter geen vaste afloopdatum, maar een stoplossniveau. Als dat bereikt wordt, wordt het product afgewikkeld en ontvangt de houder binnen enkele dagen de eventuele restwaarde.

[su_accordion]

[su_spoiler title=”Hoge hefboom”]

De hefboom is het grootst als de koers van de onderliggende waarde heel dicht tegen het stoploss-niveau aan ligt.

[/su_spoiler]

[su_accordion]

[su_spoiler title=”Handel”]

In de eerste 4 maanden van 2013 waren er op de Amsterdamse beurs 655.829 transacties in Turbo’s, Sprinters en Speeders . De handelsomzet was €2,7 mrd.

[/su_spoiler]

[su_accordion]

[su_spoiler title=”Onderliggend”]

De AEX is veruit de populairste onderliggende waarde voor hefboomproducten. Daarna volgen goud en buitenlandse indices als de DAX en Dow Jones.

[/su_spoiler]

[su_accordion]

[su_spoiler title=”Meest lucratief”]

De Apple Turbo Long (ISIN: NL0000073401) met stoploss op $66,10 is de meest lucratieve Turbo, met een rendement van 3171% sinds de lancering in augustus 2006.

[/su_spoiler]
 

What’s in a name style=

Turbo’s zijn oorspronkelijk in 2004 ontwikkeld door ABN Amro, maar gingen bij de overname van ABN Amro naar Royal Bank of Scotland (RBS) en deze bank is nu marktleider met een aandeel van ongeveer 45%. Omdat de Turbo een beschermde naam is, dragen vergelijkbare producten van andere aanbieders andere namen, zoals Sprinter (ING) of Speeder (Commerzbank en Citi). Sinds 2010 biedt ABN Amro ook weer Turbo’s aan onder de oorspronkelijke naam.

Concurrentievoordeel

De concurrentie tussen de verschillende aanbieders is duidelijk in het voordeel van beleggers. De partijen proberen elkaar af te troeven met betere voorwaarden, zoals ruimere handelstijden of een scherpe rente over het gedeelte van de positie dat door de aanbieder wordt gefinancierd. In 2012 hebben de aanbieders het mogelijk gemaakt om van 8.00 tot 18.30 uur in veel producten te handelen, in plaats van tijdens de standaard-beursuren van 9.00 tot 17.30 uur.

Verschillende smaken

Commerzbank biedt, naast traditionele unlimited Speeders, ook limited en best Speeders aan, die een hogere hefboom hebben omdat het financieringsniveau gelijk is aan het stoploss-niveau. Bij beide varianten moet een zogenoemde ‘gap-riskwaarde’ betaald worden bij de aankoop, om het risico van de aanbieder te dekken dat de koers van de onderliggende waarde onder de stoploss noteert. Limited Speeders hebben overigens een vaste afloopdatum.

Stemmingsmeters

Beleggers gebruiken Turbo’s, Sprinters en Speeders vaak om in te spelen op een verwachte koersbeweging van de AEX. De verhouding tussen long- en shortposities zegt dan ook veel over het sentiment op de markt. Verschillende aanbieders zoals RBS en Commerzbank publiceren daarom een eigen sentimentsindicator op basis van de openstaande posities, die door de actieve handel in dit soort producten van dag tot dag sterk kan wisselen.

Dividendcorrectie

Als een onderliggende waarde dividend uitkeert, heeft dat geen invloed op de prijs van de Turbo, Speeder of Sprinter omdat het financierings- en stoploss-niveau wordt aangepast. Bij buitenlandse aandelen of indices is de bijstelling bij long-producten 85% door de betaling van 15% dividendbelasting. Citi en Commerzbank zijn als aanbieders zonder Nederlandse vestiging ook verplicht om belasting in te houden op de uitkeringen van Nederlandse aandelen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Michiel Pekelharing

Michiel Pekelharing

Expert

Michiel Pekelharing (1976) schrijft sinds midden jaren ‘90 voor Beleggers Belangen, waar hij begon als junior (internet)redacteur. Inmiddels werkt hij als freelance financieel journalist. Naast zijn werk voor Beleggers Belangen is hij onder meer actief als hoofdredacteur van FondsNL. Michiel is gespecialiseerd in de aandelensectoren (bio)Chemie, Handel (zakelijk) en Industrie, en schrijft daarnaast veel over de ontwikkelingen op het vlak van beleggingsfondsen en ETF’s, gestructureerde producten en grondstoffen.

Meer artikelen van deze expert