Afgelopen vrijdag is de Duitse begroting voor 2026 aangenomen. Er staat een recordbedrag aan investeringen gepland, maar het enthousiasme daarover op de aandelenbeurs is sinds de zomer verdwenen.
Goed voor 2 minuten leesplezier
Duitsland moet belofte nu gaan inlossen op de beurs
Mis geen essentiële beleggingskansen
Blijf voor slechts 1 euro per week altijd op de hoogte van marktbewegingen en krijg toegang tot alle premium content.
- Dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws
- Digitaal toegang tot meer dan 25 topmerken
- Altijd toegang tot de digitale editie én het archief
- Deel uw abonnement met 2 anderen
In tegenstelling tot de Franse regering heeft de Duitse regeringscoalitie van christen- en sociaaldemocraten de begroting voor 2026 wel vrij soepel door het parlement geloodst. Afgelopen vrijdag ging de Bundestag akkoord met een begroting van €524,5 mrd. Dat is ruim €21 meer dan dit jaar wordt uitgegeven. Om deze begroting en de verschillende speciale fondsen te financieren wil Duitsland voor liefst €180 mrd aan nieuwe schulden uitgeven. De regering Merz wil flink investeren – vooral in infrastructuur & klimaatneutraliteit en defensie – en had al begin dit jaar aparte potjes beschikbaar gemaakt om deze uitgaven mee te financieren. Dat maakte deel uit van de hervorming van de zogeheten ‘Schuldenbremse’, de begrotingsdwangbuis die een automatische rem zette op de overheidsuitgaven.
‘Alle remmen los in Duitsland’ was dan ook de titel van onze podcast van begin maart naar aanleiding van deze historische hervormingen, die ook flink doorwerkten op de financiële markten. De Duitse tienjaarsrente steeg met een bijna ongekende dertig basispunten terwijl de Duitse aandelen flink profiteerden. En dan vooral de MDAX, de Duitse midcapindex, die ruim 6% won op de dag dat de beide grootste Duitse politieke partijen een akkoord over de hervorming van de staatsfinanciën hadden bereikt. Vooral aandelen die een rol spelen in de sectoren infrastructuur en defensie kregen een enorme impuls. Na de door president Trump aangekondigde handelstarieven volgde een dip, maar vervolgens liepen DAX en vooral MDAX steeds wat verder weg bij de brede Europese index om te pieken in september.
Vertraging
Sindsdien heeft zich enige teleurstelling meester gemaakt over de grote Duitse investeringsplannen en de positieve impact ervan op het Duitse bedrijfsleven en dan vooral de Duitse midkappers. Die teleurstelling heeft meerdere redenen. Naast zorgen over het uitblijven van structurele hervormingen is er twijfel over het tempo waarin de extra gelden, vooral die van het speciale infra- en klimaatfonds van €500 mrd, aan het werk worden gezet. Eind oktober verlaagde bijvoorbeeld Kepler Cheuvreux zijn advies voor Vossloh, een fabrikant van onder meer treinsporen en wisselsystemen die veel profijt kan hebben van de Duitse infra-investeringen. De broker vreest echter dat de Duitse spoorwegen hun investeringen terug schroeven of uitstellen.
Naast het tempo wordt er ook getwijfeld aan de bestemming van de extra Duitse staatsuitgaven. Volgens het onafhankelijke, private onderzoeksbureau Institut der deutschen Wirtschaft wordt 40% van de extra schulden die Duitsland aangaat voor het infrafonds mogelijk gebruikt om gaten elders in de staatsbegroting te dichten. Strategen van Deutsche Bank geven de moed echter niet op en verwachten dat de infra-orders wel degelijk op korte termijn doorkomen.
De index van economische activiteit van de Bundesbank loopt ook al weer enige tijd op. De operationele winstmarge en bezettingsgraad van het Duitse beursgenoteerde bedrijfsleven liggen volgens Deutsche Bank op een dusdanig laag niveau dat een aantrekkende groei van de Duitse economie al snel tot stevig herstel ervan kan leiden. De MDAX en de aandelen die kunnen profiteren van de Duitse infra-uitgaven – zoals KION, SPIE, Vossloh en Bechtle – zijn volgend jaar dan ook zeker de moeite waard om te blijven volgen.