Na meer dan drie jaar heeft Deutsche Bank op 30 september het advies voor eBay verhoogd van ‘hold’ naar ‘buy’, waarbij het koersdoel is bijgesteld van $30 tot $40. De tot recent terughoudende opinie kwam voort uit de tegenslagen die eBay de afgelopen jaren kende. Zo daalde in 2014 het consumentenvertrouwen in het bedrijf door een computerhack, wat tezamen met wijzigingen in Google’s zoekalgoritme leidde tot een afname van het aantal websitebezoekers en daarmee ook indirect van de omzet. Deutsche Bank stelt echter dat eBay achter de schermen veel werk heeft verricht om deze afname een halt toe te roepen, al komt dit dan nog niet tot uiting in de resultaten. De veranderingen waarop wordt gewezen zijn het aanbieden van nieuwe diensten alsook toegenomen marketing- en zoekfunctionaliteiten. Daarnaast heeft eBay als toekomstvisie om het model van een Turkse bazaar te kopiëren om impulsaankopen verder te stimuleren. Deutsche Bank verwacht dat eBay door al deze wijzigingen marktaandeel zal afsnoepen van fysieke retailers. De bank denkt dan ook dat de online marktplaats zich in het laatste stadium van de ‘re-platforming’ strategie bevindt, wat historisch gezien voor internetaandelen een startpunt is geweest om beter te presteren dan de concurrentie.
Deutsche Bank prijst internetaandeel eBay aan
04-10-2016, 15:36
Bijgewerkt op: 04-10-2016, 15:43
Verzenden
< 1 min leestijd
E-mail vriend(in)
Vul hier het e-mailadres in van uw vriend of vriendin die u wenst te verrassen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier
Alert
Selecteer de onderwerpen waarover u een alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.
Log in en ontvang nieuwe artikelen over uw favoriete onderwerpen direct via e-mail door het instellen van uw Beleggers Belangen alerts.
Christian Slagter-Koster
Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.