Beleggers Belangen Live

Danny Reweghs

De Magnificent Seven van China: de 7 grootste techaandelen die nu potten breken

In dit artikel:
PDD
0,07%

Chinese techbedrijven behoren tot de winnaars van het beursjaar 2025. De aandelen worden veelal gestuwd door de hoop die beleggers vestigen op artificiële intelligentie, maar ook geopolitiek speelt een grote rol. Wat zijn de grootste beursgenoteerde Chinese techbedrijven, de Magnificent Seven voorbij de muur?

Alibaba wordt al jarenlang gezien als het Amazon van China. Het bedrijfsmodel van Baidu – bekend om zijn zoekmachine – lijkt op dat van Google. Dat China zijn eigen techdiensten en -bedrijven heeft, die in de pas lopen met de Chinese overheid, is niets nieuws. Maar de jongste geopolitieke spanningen tussen de Verenigde Staten en China sinds het aantreden van Donald Trump hebben Chinese tech geen windeieren gelegd. Een ETF zoals de iShares MSCI China Tech, die de grootste Chinese techaandelen bevat, steeg al met ruim 37% dit jaar.

De beursrally wordt ook gedragen door het succes van artificiële intelligentie (AI) op de wereldmarkten. Beleggers verwachten dat bedrijven die AI-diensten en datacenterinfrastructuur aanbieden de komende jaren sterk zullen groeien. China kwam in januari plots onder de aandacht dankzij de start-up DeepSeek. Die stelde een gratis en opensource AI-model voor dat kan concurreren met westerse spelers zoals ChatGPT en Google Gemini. Niet veel later stelden onder andere Tencent, Alibaba en Baidu hun taalmodellen voor.

Chinese tech kwam deze zomer nog meer in het vizier van beleggers, nadat Nvidia – de grootste chipmaker ter wereld en sinds kort ook ’s werelds waardevolste bedrijf – door de VS werd verboden zijn chips naar China te verschepen. Het verbod werd uiteindelijk ingetrokken en vervangen door een handelsheffing, maar volgens The Financial Times heeft de Chinese overheid haar grootste techbedrijven sindsdien verboden Nvidia-chips te kopen. Als gevolg steeg de Chinese chipontwerper Cambricon sinds 1 augustus met ruim 90%. De chipproducent SMIC noteert in die periode net geen 80% hoger. Het is duidelijk geworden dat China timmert aan een eigen technologische invloedssfeer die onafhankelijk is van het Westen.

Magnificent Seven van China

Dit zijn de grootste zeven beursgenoteerde Chinese technologiebedrijven. Ze komen het dichtst in de buurt van de Amerikaanse Magnificent Seven, de bigtechbedrijven van Wall Street. In deze lijst kijken we in brede zin naar technologie; alleen een telecombedrijf, China Mobile, werd uit de selectie gehaald. De provider, volledig gericht op de thuismarkt, zou anders vierde zijn in deze lijst, onder CATL.

De Magnificent Seven van China verbleken in waarde vergeleken met hun Amerikaanse evenknieën. Toch bevat de lijst een gevarieerde mix, met onder andere gaming, e-commerce, sociale media, consumentenelektronica en elektrische auto’s. Bedrijven die heel wat momentum voelen.

1. Tencent

Beurswaarde: omgerekend €752,2 mrd  

Aangepaste jaarwinst per aandeel (EPS): 23,51 yuan

Verwachte koers-winstverhouding in 2025: 22,5

Tencent is met voorsprong het grootste Chinese bedrijf en steeg dit jaar al ruim 60% in waarde. Het techbedrijf werd in 1998 opgericht rond de berichtenapp QQ voor pc. Het genereerde omzet via advertenties in QQ en abonnementen die extra functies toevoegden.

Sinds 2004 stapte het bedrijf in de game-industrie, waarin het inmiddels volgens jaaromzet de grootste speler wereldwijd is geworden. Het bezit de game League of Legends, heeft een groot belang in Epic Games – de maker van de populaire game Fortnite – en zijn talloze mobiele games zijn ware cashmachines.

Maar Tencents belangrijkste product ontstond in 2011 met de mobiele chatapp Weixin, vandaag beter bekend als WeChat. De app voor smartphone en tablet is per definitie een superapp: een applicatie waarin tal van andere diensten zijn gekoppeld, gaande van een nieuwsfeed tot mobiele betalingen, een taxiservice, maaltijdbezorging, sociale media en een webshop. Tencent slaagde er nooit in WeChat buiten China succesvol te lanceren, maar met 1,38 miljard maandelijkse gebruikers is de superapp wel het kroonjuweel.

Het beursmomentum van Tencent heeft onder andere te maken met de lancering van zijn eigen AI-model Huanyuan begin dit jaar. Beleggers rekenen erop dat Tencent met zijn taalmodel marktaandeel verovert in China. Daarnaast presteerde het dit jaar beter dan de analistenverwachtingen, mede dankzij de dagelijkse inkoop van eigen aandelen in 2024. Een laatste rugwind is het versoepelde Chinese beleid ten aanzien van gaming voor minderjarigen.

Tencents financiële cijfers laten een mooi groeiparcours zien. In 2022 bedroeg de winst per aandeel (EPS) 11,84 yuan, maar in 2024 verdubbelde de EPS tot 23,51 yuan. Analisten van Bloomberg voorspellen dat die gestage groei doorzet tot 34,64 yuan in 2027. Tegen het einde van 2025 wordt verwacht dat het aandeel tegen 22,5 keer de winst noteert. 66 van de 69 Bloomberg-analisten die het aandeel volgen, geven Tencent (Investeerderspagina) een koopadvies.

2. Alibaba

Beurswaarde: omgerekend €365,3 mrd  

Aangepaste jaarwinst per aandeel (EPS): 65,41 yuan

Verwachte koers-winstverhouding in 2025: 25,2

Alibaba is het bedrijf van de Chinese zakenman Jack Ma, die in 1999 de website Alibaba.com lanceerde. Het idee was om Chinese producten via een business-to-businessplatform aan te bieden aan buitenlandse bedrijven. Pas later verkocht Alibaba rechtstreeks aan consumenten: eerst in 2003 via Taobao en sinds 2010 via AliExpress.

In 2004 volgde een andere belangrijke productlancering met de betaaldienst Alipay, die sterk is gegroeid in China. In 2020 werd ze gebruikt door 1,3 miljard gebruikers en door 80 miljoen handelaars. Dat jaar moest een aparte beursgang komen van Alibaba’s fintechactiviteiten onder de naam Ant Group. Het bedrijf zou $34 mrd ophalen in wat de grootste beursgang ooit moest worden. Maar één dag voor de grote dag stak president Xi Jinping persoonlijk een stokje voor de notering, zo raakte achteraf bekend. De reden was Jack Ma’s kritiek op China’s strenge financiële toezichthouder. Als gevolg verdween de miljardair enkele jaren van de publieke radar, om dit jaar plots weer op te duiken op een vergadering met de Chinese president en de belangrijkste tech-ceo’s uit het land.

Met de terugkeer van Ma lijkt ook Alibaba terug van weggeweest, en dat is vooral te danken aan de groeiende cloudbusiness. Het bedrijf wint terrein in China, maar bouwt ook datacenters in Australië, Brazilië, Frankrijk en Nederland. In februari raakte bekend dat het 380 miljard yuan (€45,8 mrd) wil investeren in infrastructuur. Vorige maand liet ceo Eddie Wu verstaan dat de capex (investeringsuitgaven) nog hoger zal uitkomen. Sindsdien steeg het aandeel met ruim 50%.

In 2024 bedroeg de winst per aandeel 65,41 yuan, maar in 2026 verwachten analisten een terugval tot 51,61 yuan. Analisten rekenen er verder op dat de investeringen zullen renderen; daarom voorzien ze opnieuw groei, met een EPS van 71,87 yuan in 2027 en 85,73 yuan in 2028. Tegenover die groei staat momenteel een voorspelde k/w van 25,22 eind 2025. 48 van de 50 analisten geven Alibaba (Investeerderspagina) een koopadvies.

3. CATL

Beurswaarde: omgerekend €205,5 mrd

Aangepaste jaarwinst per aandeel (EPS): 11,58 yuan

Verwachte koers-winstverhouding in 2025: 27,2

Contemporary Amperex Technology Co., Limited (CATL) werd in 2011 opgericht in Ningde, aan de Oost-Chinese Zee. Het was oorspronkelijk een spin-off van ATL, een producent van lithiumbatterijen. CATL heeft zich van bij de start gericht op batterijen voor elektrische auto’s, een opkomende markt.

CATL is uitgegroeid tot de wereldwijde marktleider in autobatterijen, met een marktaandeel van 37,5%. Het laat daarmee BYD achter zich. Dat groeiverhaal is te danken aan een perfecte storm van vroege investeringen, overheidssubsidies en belangrijke contracten met westerse automerken.

Een strategisch voordeel van CATL ten opzichte van BYD is dat CATL niet rechtstreeks met automerken concurreert. In 2012 had het al een eerste grote deal met BMW Brilliance, de Chinese distributeur van BMW. Vorig jaar startte het ook een belangrijke joint venture met Stellantis om batterijen in Spanje te produceren. CATL werkt daarnaast met Mercedes, Hyundai, Honda, Tesla en Volkswagen Group, naast tal van Chinese automakers. Om de grote Europese markt voor elektrische voertuigen te bedienen en importheffingen te beperken, investeert CATL ook in fabrieken in Europa. Dit jaar start de productie in Hongarije, een investering van 7,34 mrd.

Belangrijk voor het toekomstige succes van CATL is de investering in solid-statebatterijen, een nieuwe technologie voor lichtere batterijen met een grotere capaciteit. Tegen 2027 wil CATL de productie van die verbeterde batterijen beginnen. Daarnaast is de divisie Energy Storage Systems de belangrijkste groeitak van de jongste jaren, aangezien de vraag naar energieopslag toeneemt.

Vorig jaar noteerde CATL tegen 11,69 yuan per aandeel, de zwakste evolutie in jaren. Toch zou de winst per aandeel de komende twee jaar groeien tot 18,01 yuan. Die verwachte groei is ook zichtbaar in de verwachte koers-winstverhouding, die aan het eind van het boekjaar 27,16 zal bedragen. 51 van de 52 Bloomberg-analisten die het aandeel (Investeerderspagina) volgen, geven een positief advies.

4. PDD Holdings

Beurswaarde: omgerekend €162,7 mrd

Aangepaste jaarwinst per aandeel (EPS): 82,71 yuan

Verwachte koers-winstverhouding in 2025: 13,9

PDD Holdings was in 2015 een late toetreder tot de Chinese e-commercemarkt, die toen gedomineerd werd door Alibaba en JD.com. De onlinemarktplaats Pinduoduo onderscheidde zich door te focussen op de miljoenen landbouwbedrijven in China. Zij konden hun groenten en fruit online verkopen met aantrekkelijke marges. Daarnaast kregen landbouwers training en marketingondersteuning.

Dat businessmodel kreeg tijdens de coronapandemie extra momentum, toen China een streng lockdownbeleid hanteerde. In 2021 bedroeg de gross merchandise value (GMV) — de waarde van de verkochte producten op Pinduoduo — omgerekend €507 mrd. Het stelde PDD in staat uit te breiden met dochterwebsite Temu. Die biedt een breed scala aan Chinese producten voor westerse markten, tegen lage prijzen. Dankzij een datagedreven strategie en een model waarbij producten op grote schaal rechtstreeks van de fabriek naar de consument gaan, groeide Temu razendsnel in Europa en de VS. In 2023 was PDD Holdings, genoteerd op Nasdaq, zelfs een tijdlang groter dan Alibaba.

Recent is dat momentum afgenomen. PDD werd geraakt door geopolitieke spanningen tussen de VS en China, waardoor pakjesleveringen naar de VS deze zomer zelfs tijdelijk gepauzeerd werden. Daarnaast kwam Temu in het vizier van de Europese Commissie wegens mogelijke schendingen van de Digital Services Act (DSA): verkoop van illegale producten, misleidende reclame en ondoorzichtige algoritmes. In China staan de marges onder druk door een prijzenoorlog in e-commerce.

Recent is dat momentum afgenomen. PDD werd geraakt door geopolitieke spanningen tussen de VS en China, waardoor pakjesleveringen naar de VS deze zomer zelfs tijdelijk gepauzeerd werden. Daarnaast kwam Temu in het vizier van de Europese Commissie wegens mogelijke schendingen van de Digital Services Act (DSA): verkoop van illegale producten, misleidende reclame en ondoorzichtige algoritmes. In China staan de marges onder druk door een prijzenoorlog in e-commerce.

Toch blijven de meeste analisten vertrouwen houden in PDD’s onderscheidende businessmodel. Momenteel heeft vooral concurrent Alibaba het momentum, maar PDD staat er beter voor dan JD.com. 44 van de 60 analisten geven PDD (Investeerderspagina) een positief koopadvies; 15 raden ‘houden’ aan.

5. Foxconn Industrial Internet

Beurswaarde: omgerekend €158,2 mrd

Aangepaste jaarwinst per aandeel (EPS): 1,17 yuan

Verwachte koers-winstverhouding in 2025: 40,6

Foxconn Industrial Internet (FII) is een dochterbedrijf van Foxconn, de grootste producent van elektronica ter wereld. Foxconn produceert al jaren voor onder andere Apple, Microsoft en Nintendo.

De dochteronderneming werd in 2015 opgericht om verder te gaan dan productie op contractbasis. FII specialiseert zich in hoogtechnologische telecom- en datacenterinfrastructuur. Het maakt onder andere servers voor het trainen en draaien van AI-modellen en 5G-modules. In 2024 maakte de datacenterbusiness 50% uit van FII’s jaaromzet, na een omzetstijging van meer dan 150%. Dat verklaart de enorme koerssprong tijdens de AI-rally. Het steeg sinds het jaarbegin ruim 215% in waarde.

Verder biedt FII ook consultancy en automatiseringsoplossingen aan voor maakbedrijven. De bedoeling is om de robotica en geavanceerde productietools die Foxconn intern gebruikt ook aan derden aan te bieden.

En dan is er nog de olifant in de kamer: FII is een Chinese dochter van een Taiwanees bedrijf. Industrial Internet heeft een hoofdzetel in Shenzhen; in totaal werken zo’n 200.000 mensen voor het dochterbedrijf, tegenover meer dan een miljoen bij Foxconn. De vestiging in China geeft Foxconn directe toegang tot de Chinese markt en tot overheidsaanbestedingen. Toch bedient FII ook internationale klanten, vooral in Noord-Amerika.

Die spreidstand is gevoelig, zo bleek in het verleden. FII kwam bijvoorbeeld in het najaar van 2023 in het vizier van de Chinese autoriteiten en werd veroordeeld wegens belastingfraude. Het aandeel zakte toen 10%. In de huidige handelsspanningen tussen de VS en China weet FII voorlopig een goede koers te varen dankzij zijn internationale productiecapaciteit. Naast China produceert FII ook in onder meer Mexico en Vietnam.

Foxconn Industrial Internet is hoog gewaardeerd op de beurs van Shanghai. Tegen eind 2025 zal het volgens verwachtingen 40,62 keer de winst noteren. Daartegenover staan wel uitzonderlijke groeivooruitzichten, volgens analisten. De winst van 1,17 yuan per aandeel in 2024 zou bijna verdubbelen tot 2,32 yuan in 2026. 28 van de 29 Bloomberg-analisten zijn positief over het aandeel (Investeerderspagina).

6. Xiaomi

Beurswaarde: omgerekend €154,7 mrd  

Aangepaste jaarwinst per aandeel (EPS): 1,10 yuan

Verwachte koers-winstverhouding in 2025: 30,9

Xiaomi positioneerde zich in 2010 als een prijsvechter in de smartphonemarkt. Het bedrijf werd opgericht door Lei Jun, de voormalige topman van het Chinese techbedrijf Kingsoft, en zeven andere ondernemers. In 2011 kwam de eerste smartphone uit: de Xiaomi Mi 1, met krachtige specificaties en kwaliteit voor een relatief lage prijs. Xiaomi onderscheidde zich ook door een sterke focus op onlineverkoop. Drie jaar na de eerste productlancering had Xiaomi het grootste marktaandeel in China.

In 2015 verbreedde Xiaomi zijn horizon en begon het andere elektronicaproducten te verkopen. Het merk staat ondertussen ook bekend om audiotechnologie, elektrische steps, smartwatches en allerlei smarthomeproducten. Een jaar later begon het bedrijf uit Peking met zijn internationale expansie, met een sterke focus op Europa.

Vorig jaar voegde het bedrijf een elektrische auto toe: de Xiaomi SU7, ontwikkeld samen met BAIC Motor. De SU7 is inmiddels de vijfde meest verkochte auto in China. De autodivisie is een belangrijke groeimotor geworden, aangezien de smartphonemarkt al langer vertraagt. Een troef is Xiaomi’s ecosysteem: de integratie van de smartphonesoftware in het infotainmentsysteem van de SU7. Beleggers zien het bedrijf soms als het ‘Chinese Apple’, maar in tegenstelling tot het Californische bedrijf bracht Xiaomi wel succesvol een hoogtechnologische auto op de markt. De bedoeling is om in 2027 Europa te betreden.

Een andere opsteker, naast de groei in de autodivisie, zijn de witgoed- en Internet-of-Things-producten. De Chinese overheid stimuleert de binnenlandse consumptie met premies, wat de verkoop ten goede komt.

Xiaomi’s aandeel steeg dit jaar met ruim 55 procent tot het hoogste peil sinds de beursnotering in 2020. Het bedrijf zal bij afronding van dit jaar naar verwachting 30,89 keer de winst noteren. De EPS bedroeg 1,10 yuan in 2024, maar volgens prognoses moet Xiaomi in 2026 groeien tot 2,15 yuan per aandeel. 49 van de 54 analisten geven het aandeel (Investeerderspagina) een koopadvies.

7. BYD

Beurswaarde: omgerekend €115,61 mrd  

Aangepaste jaarwinst per aandeel (EPS): 4,61 yuan

Verwachte koers-winstverhouding in 2025: 22,4

Build Your Dreams (BYD) is de grootste fabrikant van elektrische auto’s ter wereld geworden, nadat het dit jaar Tesla in verkoop voorbijstak. Als ook hybridewagens worden meegeteld, verkoopt BYD 2,5 keer meer wagens dan het bedrijf van Elon Musk. De zwakke verkoopcijfers van Tesla spelen in het voordeel van BYD, dat volop timmert aan zijn Europese expansie.

Voor het een automaker werd, richtte BYD zich in 1995 op batterijen. In 2003 volgde de divisie BYD Auto, na de overname van een Chinese autoconstructeur. Vanaf het begin was de visie om de eigen batterijtechnologie te gebruiken in auto’s, bussen en trucks.

Vandaag blijft die verticale integratie de ruggengraat van BYD’s businessmodel. Andere divisies ontwikkelen de elektronica die in BYD-auto’s wordt gebruikt. Veel onderdelen, inclusief batterijen, verkoopt BYD ook aan derden.

BYD Auto is intussen naar de voorgrond getreden: de divisie droeg sinds 2009 al voor 50% bij aan de jaaromzet; in 2023 zou dat 80% zijn. Vandaag is export de focus, en analisten voorspellen dat de verkoop buiten China volgend jaar voor het eerst meer dan de helft van de omzet zal vertegenwoordigen. Dat compenseert de trage verkoop in China, als gevolg van hevige concurrentie en een prijzenoorlog.

Om die reden daalt de koers van BYD (Investeerderspagina). Sinds eind mei verloor het aandeel net geen 20%. Sinds het jaarbegin staat wel nog een groei van ongeveer 20%. BYD rapporteerde in 2024 een EPS van 4,61 yuan; analisten verwachten een stijging tot 7,16 yuan in 2027. Een koopadvies komt van 35 van de 40 analisten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Danny Reweghs

Danny Reweghs (1965) studeerde economische wetenschappen aan de KU Leuven en fiscale wetenschappen aan de Fiscale Hogeschool Brussel. Sinds 2009 is hij directeur strategie bij Trends-Inside Beleggen. Hij is sinds 1999 ook vaste beurscommentator op de financiële zender Kanaal Z en auteur van diverse beleggingsboeken, waaronder bestseller ‘Haal alles uit uw beleggingen’ (2021).

Meer artikelen van deze expert