Beleggers Belangen Live

Column: Oranje Leeuwinnen laten kassa rinkelen

Christian Slagter-Koster

Zelf heb ik het vanaf de zijlijn gevolgd, maar een (groot) deel van Nederland was de afgelopen weken in de ban van het Europees Kampioenschap vrouwenvoetbal, dat gespeeld werd in Nederland. Voetbal is veruit de populairste sport in Nederland en uit een PwC-onderzoek in opdracht van de KNVB uit 2015 bleek dat de sport een waarde vertegenwoordigde van €2,18 mrd, zo’n 0,34% van het bbp.

Al jaren neemt de populariteit van vrouwenvoetbal toe en de KNVB was benieuwd welke impact het organiseren van het Women’s EURO 2017 zou hebben op de Nederlandse economie. Uit onderzoek van PwC voorafgaand aan het evenement kwam naar voren dat het EK Nederland circa €28,6 mln aan directe omzet zou opleveren, waarvan €8,2 mln afkomstig van de Europese voetbalbond UEFA. De rest zou worden binnengebracht door onder meer de teams, de media en de bezoekers van de stadions die hier eten, slapen, souvenirs kopen en van het (openbaar) vervoer gebruikmaken. Daarnaast wees PwC op indirecte omzet zoals leveranciers die meer producten en diensten aan hotels leveren. Dit indirecte effect zou zo’n €15,3 mln in het laatje brengen. In totaal schatte PwC de extra bestedingen tijdens het EK op €43,9 mln. De kosten die daartegenover staan voor de organisatie en het handhaven van de openbare orde werden geschat op respectievelijk €4,6 mln en €1 mln.

Op zondag 6 augustus volgde de ontknoping van het voetbaltoernooi. Het Nederlands elftal haalde voor het eerst in haar historie de finale, waarin Denemarken met 4-2 werd verslagen. Op het hoogtepunt trok de eindstrijd zo’n 5,5 miljoen tv-kijkers, terwijl naar de huldiging in Utrecht de dag daarna ruim 2,1 miljoen mensen keken. De vraag is natuurlijk of dit momentum ook op langere termijn zal worden doorgetrokken. Hoogleraar filosofie van mens, cultuur en samenleving prof. dr. Martine Prange stelde tegenover dagblad Metro dat er veel investeringen nodig zijn om het vrouwenvoetbal in Nederland te ontwikkelen. Op dit moment gaat nog geen 5% van de media-aandacht en rond de 1% van de sponsorgelden naar vrouwensport. Vanwege de economische impuls die het kan opleveren lijkt mij dit geen slechte investering, zeker gezien de huidige prestaties van het Nederlands mannenvoetbalelftal.

Lees ook: Column: paniekzaaien, wie heeft daar baat bij?


Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.


Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert