Beleggers Belangen Live

Column: nooit te oud om te leren

Christian Slagter-Koster

Schroders presenteerde begin oktober voor het zevende jaar haar Beleggingsbarometer, een beleggingsonderzoek onder een grote groep particuliere beleggers met een vrij belegd vermogen van meer dan €50.000. Een van de uitkomsten van het onderzoek is dat de Nederlandse belegger geen behoefte heeft aan een beleggingsadviseur. Het aantal beleggers dat zegt gebruik te maken van een adviseur is al jarenlang tanende en nam het afgelopen jaar nog af van 45% naar 43%. In geen enkel ander Europees land zijn beleggers minder geneigd om een adviseur te raadplegen. Slechts 29% van de ondervraagde Nederlandse beleggers zegt bij een volgende beleggingsbeslissing een extern adviseur zoals bank of tussenpersoon te zullen raadplegen, terwijl in landen als Italië, Frankrijk en Rusland dit percentage twee keer zo hoog ligt. Ook vrienden en familie worden nauwelijks geraadpleegd door Nederlandse beleggers. Zelf denk ik dat dit ook komt door de aard van het Nederlandse beleggingsbeestje om zelfstandig te willen opereren en de eigen boontjes te doppen. Tegelijkertijd wordt hiermee het beleggingsrendement niet gedrukt door een adviseursvergoeding.

Schroders stelt verder dat de Nederlandse belegger enorm veel vertrouwen heeft in zijn eigen kennis en kunde. Volgens de vermogensbeheerder geeft 29% van de Nederlandse beleggers zelfs aan geen behoefte te hebben om zijn beleggingskennis verder te verdiepen, terwijl dit in andere Europese landen onder de 10% blijft. Naar mijn mening is het belangrijk om je kennis en kunde continu op peil te houden en waar mogelijk te verbeteren. Dit is bijvoorbeeld iets wat superbelegger Warren Buffett ziet als een van zijn kernkwaliteiten en al meer dan vijftig jaar uitoefent. Je bent namelijk nooit te oud om te leren.

Lees ook: Moeten beleggers zich zorgen maken over China?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert