Beleggers Belangen Live

Column: Klein bier

Het aandeel Heineken is nog altijd populair onder analisten; zo blijft NIBC bij zijn koopadvies. Toch heeft de bierbrouwer een aantal uitdagingen voor de boeg en is het interessant om te kijken hoe Heineken en de concurrentie omgaan met de veranderende consumentenvraag. NIBC benoemt terecht dat de vraag naar producten aan de bovenkant én de onderkant van de markt zal blijven groeien, het midden­segment heeft het overal moeilijk. NIBC stelt daarbij dat Heineken kan profiteren van de groeiende vraag naar premium producten. Maar is dat zo?

De definitie van ‘premium’ is niet langer altijd die van een groot bekend merk met flitsende reclames. Er is juist sinds een aantal jaren een trend gaande die voorlopig niet te stuiten lijkt: die van microbrouwerijen. De speciaalbiermarkt groeide vorig jaar met 8,2% ten opzichte van het jaar ervoor. Vooral in Amerika en West-Europa boksen kleine spelers steeds succesvoller op tegen grote jongens als Heineken en AB InBev. Worden deze megabrouwerijen bedreigd door de opkomst van lokale brouwerijen? Dat zou zomaar kunnen. Het speelveld waarop grote brouwerijen altijd uitblonken, marketing, is voorgoed veranderd door de opkomst van internet en sociale media. Hippe brouwers en andere kleine producenten kunnen hun producten tegen lage kosten en heel gericht onder de aandacht brengen van hun doelgroep. De reactie van de grote spelers lijkt een traditionele: nóg groter worden. Zuivelgigant Danone rondde vorige week de overname van WhiteWave Foods af voor zo’n $12,5 mrd en de twee grootste bierbrouwers van de wereld, AB InBev en SABMiller, zullen waarschijnlijk dit jaar nog in elkaar opgaan. De Goliaths worden groter, maar de vele Davids zijn kansrijker dan ooit.

Lees ook: UBS verwacht stijgende olieprijs

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Maarten Snijders

Maarten Snijders (1988) werkt sinds 2016 bij Beleggers Belangen. Tijdens zijn studie Corporate Communication liep Maarten stage bij de NOS en WNL en volgde hij een programma aan de London School of Journalism. Bij Beleggers Belangen schrijft Maarten vooral over onderzoeksrapporten van analisten en is hij verantwoordelijk voor de koerswijzer.

Meer artikelen van deze expert