Beleggers Belangen Live

Column: het product, niet de klant

Veelbelovend waren ze altijd al, maar het verdienmodel rammelde nog een beetje: social media. Inmiddels is het model helder, al is het naar traditionele maatstaven wat onconventioneel. Een paar jaar geleden verkondigde Apple-ceo Tim Cook dat de gebruikers van concurrent Google zich dienen te realiseren dat zij het product zijn, niet de klant. Hoewel bedoeld als sneer, biedt deze internetwijsheid een interessant perspectief op hoe social media hun geld verdienen. In het analistenartikel van deze week waarin Citigroup ingaat op het perspectief bij Facebook krijgen we hierin een kleine inkijk.

Bij Facebook speelt nu vooral de vraag: hoe ver kun je gaan voordat je gebruikers wegjaagt? De balans tussen advertenties en ‘echte content’ moet niet scheef worden en tegelijkertijd dient de potentie gekapitaliseerd te worden. Voorlopig doet Facebook dit goed, het aantal gebruikers en de tijd die zij op hun account doorbrengen stijgt nog steeds. Vorig jaar pas begon FB-dochter Instagram met het verkopen van advertenties en hoewel dit eerst tot protest leidde heeft ook dit het platform niet beschadigd. Sterker nog, in de afgelopen zes maanden verdubbelde het aantal adverteerders.

Tot nu toe klinkt dit als recht-toe-recht-aan reclame, maar de kracht zit ‘m in hoe reclame-uitingen perfect getailleerd kunnen worden op de gebruiker en de inzichten die adverteerders kunnen krijgen in hun markt. Een mooi voorbeeld van deze meerwaarde gaf Instagram-bestuurder Marne Levine aan de Financial Times. Een Australische onderbroekenverkoper kwam er via Instagram achter dat de helft van zijn publiek zich in de VS bevond en besloot zijn strategie daar op aan te passen. Zo werd dat publiek naast product ook weer gewoon klant.

Lees ook: Column: de kracht van eenvoud

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Maarten Snijders

Maarten Snijders (1988) werkt sinds 2016 bij Beleggers Belangen. Tijdens zijn studie Corporate Communication liep Maarten stage bij de NOS en WNL en volgde hij een programma aan de London School of Journalism. Bij Beleggers Belangen schrijft Maarten vooral over onderzoeksrapporten van analisten en is hij verantwoordelijk voor de koerswijzer.

Meer artikelen van deze expert