Beleggers Belangen Live

Column: er komen zware tijden aan

Karel Mercx
Karel Mercx Expert

Het vervoeren van vracht over het spoor is een van de eenvoudigste businessmodellen in de S&P500. Vracht moet van locatie A naar locatie B. Dat kost een bepaald bedrag per kilometer. Vracht maal aantal kilometers is dan de omzet.

Ceo Jim Foot van CSX, de grootste vrachtvervoerder op het Amerikaanse spoor, is al veertig jaar werkzaam in de business. Hij schokte de markt vorige week door te zeggen: ‘De huidige economische achtergrond is een van de meest raadselachtige die ik heb meegemaakt in mijn carrière.’ De aandelenkoers van CSX zakte meteen met meer dan 10%. Foot is niet de enige die problemen ziet in de Amerikaanse economie. Pakket- en briefbezorger DHL heeft vanwege zijn substantiële marktaandeel een goed beeld van de handel. Het bedrijf heeft de DHL Global Trade Barometer ontwikkeld. Een stand van 50 betekent geen groei of krimp. De huidige stand van 44 over mei laat sterke krimp zien van de handel in de VS.

Verrassingsindex

Ik kijk zelf graag naar de verrassingsindex. Deze laat helder zien in welke richting een economie beweegt. Analisten kijken naar het vorige cijfer en gaan dan daarbij in de buurt zitten. Een conjunctuurcyclus is geen horizontale lijn maar een sinus. In een opgaande conjunctuur komen de cijfers hoger binnen dan wat analisten verwachten en in een neergaande cyclus juist slechter dan geraamd. Vanaf 14 februari gaat de Amerikaanse verrassingsindex omlaag en deze staat nu op -41. Die waarde staat voor cijfers die zwaar tegenvallen.

De dienstensector hanteert geen voorraden, maar de industrie wel. De industrie heeft daardoor een cyclus met hogere toppen en lagere dalen. Als een bedrijf een groeivertraging ziet, legt het de inkoop stil. Leveranciers krijgen dan geen nieuwe orders meer.

Voorraadopbouw

De afgelopen maanden waren de economische groeicijfers nog goed in de VS. Dat hing vooral samen met de voorraadopbouw. Als president Trump roept dat hij heffingen wil op alle invoer uit China, wat doet een bedrijf dan dat over een paar maanden producten uit China nodig heeft? Over een paar maanden 25% meer betalen of nu 25% minder en voorraad op de plank houden?

In het verleden heeft de industrie altijd de belangrijkere dienstensector geleid. Simpel gezegd schept een nieuwe fabriek ruimte voor een extra kapper en een broodjeszaak. Als de fabriek dan dichtgaat, gaan ook de kapper en de broodjeszaak over de kop. Wat dat betreft is het niet vreemd dat de Amerikaanse centrale bank deze week heeft laten doorschemeren dat er op 31 juli misschien wel een dubbele renteverlaging (50 basispunten) aankomt.

Het worden zware tijden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Karel Mercx

Karel Mercx

Expert

Karel Mercx (1981) is sinds 2015 beleggingsspecialist bij Beleggers Belangen. Eerder werkte hij al tussen 2007 en 2013 als redacteur voor Beleggers Belangen en was hij daarna actief als beleggingsspecialist bij broker Lynx. Karel is een bekend gezicht in de beleggingswereld: hij won in 2013 het grootste onlinebeleggersdebat van Nederland, werd in 2014 verkozen tot beurstwitteraar van het jaar en was in 2015 beleggingsspecialist bij het RTLZ-beursspel. Zijn aandacht binnen Beleggers Belangen gaat uit naar technologie, edelmetalen, oliebedrijven, cryptocurrencies, opkomende landen, financiële dienstverlening, grondstoffen en alternatieve beleggingen.

Meer artikelen van deze expert