Al jaren rijd ik naar volledige tevredenheid Opel. Een Astra F sedan om precies te zijn, niet het mooiste model maar wel oerdegelijk. De recente aankondiging van PSA Group (waar onder meer Peugeot en Citroën onder vallen) dat zij Opel en het Britse zustermerk Vauxhall overnemen van General Motors moest ik dan ook even laten bezinken. Ook al komt het niet echt als een verrassing aangezien PSA en Opel al jarenlang samenwerken, wat zeer gebruikelijk is in de autosector. Denk bijvoorbeeld aan Renault-Nissan en Mercedes die elkaars autoplatformen en motoren gebruiken.
Vanuit dat licht bezien zou Duitse degelijkheid dus goed samen moeten kunnen gaan met de Franse slag. PSA legt €1,3 mrd neer voor Opel en Vauxhall en €900 mln voor de Europese financiële tak van GM. De Amerikanen nemen daarnaast een eenmalige miljardenlast vanwege de verkoop en een schikking voor de pensioenverplichtingen. Analisten zijn desondanks vooral blij voor GM. Opel is namelijk voor de Amerikaanse autoproducent sinds het begin van deze eeuw een verlieslatende tak geweest en heeft naar verluidt sinds 2009 maar liefst $9 mrd gekost. Daarnaast wordt er gewezen op het kapitaal dat bij GM vrijkomt door zich van de Europese markt terug te trekken. Waar de Amerikanen eerder nog $20 mrd aanhielden als buffer voor mogelijke financiële tegenslagen, kan deze worden teruggebracht tot $18 mrd.
Verwacht wordt dat de vrijgekomen $2 mrd besteed wordt aan het terugkopen van eigen aandelen. PSA, dat net als GM als gevolg van de kredietcrisis door de overheid moest worden gered, verwacht ondertussen dat vanaf 2020 de synergievoordelen zichtbaar worden en in 2026 uitkomen op €1,7 mrd. PSA-Opel wordt na de Volkswagen Groep de grootste autoproducent van Europa en inmiddels wordt er alweer volop gespeculeerd op een verdere consolidatie van de autosector. Een van de bedrijven die in het nauw kan komen is Fiat Chrysler Automobiles (FCA), dat eerder al flirtte met GM en deze week wederom openlijk zijn avances kenbaar maakte.
Ik ga in ieder geval met onder meer de autoshow van Genève alvast inspiratie op doen voor de opvolger van mijn trouwe vierwieler, omdat de jaren toch beginnen te tellen. Maar of het wederom een Opel wordt, valt nog te bezien.
Lees ook: Pimco waarschuwt voor ‘ophaalbrug-kapitalisme’
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.