Beleggers Belangen Live

China grootste zorg autofabrikanten

De sectoranalisten van Société Générale begonnen aan een rapport dat voornamelijk over de automarkt in China zou gaan, maar werden net als de rest van de markt verrast door ‘dieselgate’. Het was aanleiding voor de specialisten om het schandaal bij Volkswagen naast de door BP veroorzaakte olieramp in 2010 te leggen. Volgens Société Générale zijn er veel overeenkomsten. De belangrijkste daarvan is dat de totale impact op het bedrijf in zo’n vroeg stadium nog niet te overzien is. Ze schatten evenwel de financiële schade tot 2017 op €32 mrd. De rest van de autoproducenten zal rekening moeten houden op een veel strenger testregime. Ook bestaat de kans dat er na uitvoerige testen meer automakers tegen de lamp lopen. De vooruitzichten voor kleine voertuigen met een dieselmotor zijn door reputatieschade en mogelijkerwijs strengere richtlijnen minder goed geworden. Volkswagen krijgt een houd­advies van de analisten en een koersdoel van €110, bij de andere autoproducenten is het schandaal nog geen reden om de verwachtingen aan te passen.
De krimp van de Chinese automarkt is dat wel. Volgens Société Générale is de Chinese economie een nieuwe fase ingegaan, met lagere groei maar wellicht meer stabiliteit. De autosector is bepaald niet ongevoelig voor lagere groei, en kromp jaar-op-jaar in de laatste drie maanden. Volgens de analisten zal China snel weer de grootste zorg van de autobouwers worden. De makkelijke dagen zijn achter de rug. In de toekomst zullen de autoverkopen minder snel groeien, en is de markt competitiever. Uit verkoopgegevens komt naar voren dat al enkele jaren steeds meer stimulansen zoals financiering en accessoires moet worden ingezet om auto’s te verkopen. Duitse producenten zijn dit jaar bezig aan een inhaalslag op dat vlak. Ook zal de toegenomen prijsdruk schadelijk zijn voor de (nog steeds hoge) winstmarges in het land.
De Chinese overheid heeft een belastingverlaging aangekondigd om de verkoop van kleine auto’s te stimuleren. Mede daardoor geholpen verwacht Société Générale dat de omzetgroei eind 2016 al terug is op de lange termijn trend van 4%. Volgens de analisten is het toekomstperspectief van de automarkt in China, met een groeiende en steeds rijkere bevolking, nog steeds intact.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier