Beleggers Belangen Live

Beursgang Snap Inc. doet nu al stof opwaaien

Christian Slagter-Koster

De beursgang van Snap Inc. donderdag zou wel eens de meest opzienbarende van het jaar kunnen worden. 

Snap Inc. is de moedermaatschappij van de populaire berichtenapplicatie Snapchat en zal naar verwachting de grootste Amerikaanse beursgang sinds Facebook worden. Snap wil met zijn beursnotering aan de New York Stock Exchange 200 miljoen aandelen uitgeven tegen een introductiekoers van $14-16, waarmee het bedrijf mikt op een beurswaarde van $19,5-22,3 mrd.

Snap verwacht dat een kwart van de aandelen wordt gekocht door investeerders die zich committeren aan een eenjarige ‘lock-up’. Dat houdt in dat zij de aandelen voor tenminste een jaar moeten aanhouden wat het risico van een aandelenuitverkoop verkleint. Bij acht van de tien grootste technologiebeursgangen daalde de koers binnen een jaar met 25 tot 71%, blijkt uit data van Reuters.

MKM Partners wijst erop dat Snap in vergelijking met andere technologiebedrijven eerder in zijn ontwikkelingscyclus naar de beurs wordt gebracht. Het bedrijf is bijvoorbeeld nog altijd verlieslatend en de brutomarge is maar net positief. Een andere horde die MKM Partners ziet is dat Snap minder tastbaar is voor investeerders van middelbare leeftijd dan andere technologiebedrijven als Uber of Airbnb, terwijl het bedrijf ook nog te maken heeft met concurrentie van gevestigde namen als Facebook. In de aanloop naar de beursgang heeft MKM Partners zodoende nog een aantal openstaande vragen, zoals hoe Snap zijn bedrijfsmodel wil schalen en wat de reden is voor de recente vertraging van de gebruikersgroei. Volgens MKM Partners gaat de groei van het aantal gebruikers de komende periode bepalen of beleggers het aandeel massaal van de hand doen of juist optimistischer worden.

Lees ook: Facebook kan groei amper bijbenen


Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.


Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert