Wat vertellen een cartoonpersonage dat aan de Ozempic gaat en een groene vogel op een rode loper ons over onze beleggingsbeslissingen?
Plots dook de term vorige week op: de South Park-indicator. Aanleiding was de nieuwste aflevering van de Amerikaanse animatieserie, waarin een personage op jacht gaat naar Ozempic.
Karel Mercx zag er een signaal in dat nu écht iedereen weet welk goud farmaceut Novo Nordisk in handen heeft met dit diabetesmedicijn, dat ook als afslankmiddel wordt ingezet. Mijn collega koppelde daaraan een verkoopadvies.
Aandelen als hype
Het voorbeeld raakt een belangrijke les. Wanneer aandelen in het algemeen of een aandeel in het bijzonder veelvuldig in de media worden genoemd, kan dit wijzen op overmatige hebzucht en is dat mogelijk een teken van een bubbel. Vier eeuwen geleden was de Tulpenmanie een van de eerste keren dat dit fenomeen zich voordeed en de huizenbubbel van 2007 is een meer recent wereldwijd voorbeeld.
Het achterliggende idee is dat zodra het succes van een investering doordringt tot de populaire cultuur, de trend z’n hoogtepunt heeft bereikt en het voor de (vroege) investeerder, zoals Mercx eind 2020, tijd is om winst te nemen. Omgekeerd kan ook. Een klassieker is de cover van BusinessWeek van 13 augustus 1979: The Death of Equities. Inderdaad het startpunt een jarenlange bullmarkt.
Rode vlag
Met mijn collega ben ik van mening dat een hype in de media-aandacht een rode vlag moet zijn. Twee kanttekeningen: timing is altijd lastig (of onmogelijk) en los van de relevante indicatoren spelen ook het beleggingsbeleid en de risicobereidheid van de individuele belegger een rol. Zo laat beheerder Loege Schilder Novo Nordisk ook na de South Park-aflevering in de Duurzame portefeuille.
Nog een voorbeeld van hoe moeilijk de bekendheid van een aandeel is te koppelen aan de beweging van de koers. De bekende groene vogel van de taalapp Duolingo verscheen bijna een jaar geleden op de première van de Hollywood-kaskraker Barbie. Maar nog eind april van dit jaar bereikte Duolingo een hoogste stand ooit. Helaas: ook bewezen indicatoren zetten ons regelmatig op het verkeerde been.