ABN Amro rekende er begin september net als vele andere analisten op dat de Europese Centrale Bank (ECB) zou aankondigen het obligatie-opkoopprogramma, dat loopt tot maart 2017, te zullen verlengen. Volgens ECB-president Mario Draghi is er echter nog geen reden om in actie te komen, al is de centrale bank hiertoe wel bereid. Diverse comités zouden momenteel de mogelijkheden onderzoeken die een soepele uitvoering van het opkoopprogramma moeten waarborgen. Volgens Draghi is het nog altijd noodzakelijk om de stevige monetaire ondersteuning door te zetten om de inflatie zo snel mogelijk richting 2% te stuwen, iets dat volgens de meest recente ECB-ramingen in 2018 nog altijd niet het geval zal zijn. ABN Amro denkt dat de groei in de eurozone momenteel te gematigd is voor voldoende opwaartse druk op de inflatie. De bank denkt dat de ECB zonder extra maatregelen bij het huidige opkoopbedrag voor eind maart 2017 sowieso tegen de grens aanloopt waarbij er te weinig geschikt papier overblijft om op te kopen. Daarom rekent ABN Amro erop dat de ECB genoodzaakt zal zijn om in december aan te kondigen het opkoopprogramma te verlengen tot september 2017, waarbij mogelijk ook obligaties worden opgekocht met een rendement dat lager ligt dan het huidige depositorenteniveau van -0,4%.
ABN Amro voorziet verlenging opkoopbeleid ECB
06-10-2016, 13:53
Verzenden
< 1 min leestijd
E-mail vriend(in)
Vul hier het e-mailadres in van uw vriend of vriendin die u wenst te verrassen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier
Alert
Selecteer de onderwerpen waarover u een alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.
Log in en ontvang nieuwe artikelen over uw favoriete onderwerpen direct via e-mail door het instellen van uw Beleggers Belangen alerts.
Christian Slagter-Koster
Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.