Wie alleen belegt op westerse beurzen, laat een heel groot deel van de wereldeconomie links liggen. Emerging en frontier markets bieden mooie rendementskansen en aantrekkelijke diversificatievoordelen.
Goed voor 3 minuten leesplezier
Onderscheidend groeipotentieel: kijk eens verder dan alleen westerse beurzen
Mis geen essentiële beleggingskansen
Blijf voor slechts 1 euro per week altijd op de hoogte van marktbewegingen en krijg toegang tot alle premium content.
- Dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws
 - Digitaal toegang tot meer dan 25 topmerken
 - Altijd toegang tot de digitale editie én het archief
 - Deel uw abonnement met 2 anderen
 
Zelfs in een tijd waarin de Magnificent 7-aandelen het beursbeeld bepalen, spreken opkomende markten nog altijd tot de beleggersverbeelding. Een minder volwassen economie met vaak een uitdijende middenklasse, biedt dikwijls meer groeikansen voor bedrijven dan de ontwikkelde wereld. Bovendien laten beleggers die niet verder kijken dan Wall Street en Europese aandelenmarkten, onbewust een groot en groeiend deel van de wereldeconomie links liggen.
Emerging en frontier markets zijn namelijk goed voor ruim 40% van het mondiale bbp. Bovendien leveren ze een grotere groeibijdrage dan de ontwikkelde wereld. De marktdynamiek van opkomende landen wijkt vaak behoorlijk af van die in westerse landen, zodat de categorie aantrekkelijke diversificatiekenmerken heeft. Beleggers moeten er echter wel rekening mee houden dat positie kiezen in aandelen uit emerging en frontier markets soms andere kansen en risico’s met zich meebrengt dan op westerse markten. 
Stap 1: Analyseer de lokale markt
Net zoals veel landen zich kenmerken door eigen gerechten en smaken, zo hebben ook aandelenmarkten vaak hun specifieke eigenschappen. Een belegger die een mooi aandeel heeft gevonden op de beurs van Mumbai, hoeft zich bijvoorbeeld niet meteen af te laten schrikken door een hoge waardering. Dankzij een politiek stabiel klimaat, een hoge instroom van binnenlandse beleggers en een sterke economische groei, ligt de waardering van de bredere Indiase markt namelijk sowieso hoog.
De MSCI India heeft een verwachte k/w van 21,6, terwijl dat voor de MSCI Emerging Markets Index 14,0 is. Een goed startpunt voor beleggers in opkomende markten is dan ook om de lokale markt goed te analyseren. Dat maakt het een stuk makkelijker om kansen en risico’s goed in te schatten.
Stap 2: Breng de belangen en het beleid van de overheid in kaart
Hoewel daar sinds het aantreden van de Amerikaanse president Donald Trump tijdelijk wat verandering in is gekomen, voeren regeringen in ontwikkelde landen veelal een voorspelbaar beleid. Grote koerswijzigingen, zoals nieuwe regelgeving of fiscale aanpassingen, worden ruim van tevoren aangekondigd. In veel opkomende markten houden machthebbers minder rekening met het bedrijfsleven. Een goed voorbeeld is China, waar de Communistische Partij de afgelopen jaren onverwacht maatregelen aankondigde die het verdienvermogen van onder meer de technologie- en educatiesector behoorlijk inperkten.
Ook in meer democratische landen heeft overheidsbeleid soms grote invloed op de winstontwikkeling van het bedrijfsleven. Het Braziliaanse Petrobras staat bijvoorbeeld onder druk om de benzineprijs aan de pomp zo laag mogelijk te houden. Voordat je positie kiest in een aandeel, is het verstandig om te kijken naar het overheidsbeleid en de belangen van eventuele grootaandeelhouders.
Stap 3: Houd het bedrijf tegen het licht
De volgende stap is om veelbelovende bedrijven op te sporen. Dat gaat grotendeels hetzelfde als in de ontwikkelde wereld, waarbij een belegger natuurlijk de kenmerken van de lokale markt en het overheidsbeleid in het achterhoofd moet houden. Aan de hand van groeikansen en marktpositie kan een belegger inschatten hoe de vrije kasstroom en winst zich gaan ontwikkelen. Zo wordt duidelijk of een bedrijf een mooie toekomst tegemoet gaat.
Vervolgens kan er aan de hand van maatstaven zoals de verhouding tussen de beurskoers en winst per aandeel (k/w) bepaald worden of de waardering nog voldoende opwaarts potentieel heeft. Over het algemeen liggen de waarderingen in emerging en frontier markets lager dan in de ontwikkelde wereld, maar het voorbeeld van India geeft aan dat er ook uitzonderingen zijn.
Stap 4: Breng het valutarisico in kaart
Beleggers in opkomende landen moeten er rekening mee houden dat valuta’s de resultaten sterk kunnen beïnvloeden. Dat gebeurt op verschillende manieren. Als een bedrijf kosten maakt in lokale valuta’s en producten over de grens verkoopt in dollars of euro’s, is er operationeel valutarisico. Daarnaast komt het veel voor dat bedrijven geld lenen in dit soort harde valuta’s. Buitenlandse geldschieters hanteren dan vaak gunstigere voorwaarden dan bij leningen in lokale valuta’s. Als de omzet echter vooral geboekt wordt in de eigen munt, kan het bij een flinke devaluatie lastig worden om aan de financiële verplichtingen te voldoen.
Ten slotte werken valutaschommelingen natuurlijk ook door in het beleggingsrendement. De Turkse BIST 100 is de afgelopen vijf jaar bijvoorbeeld met bijna 900% gestegen tot bijna 11.000 punten. Maar in dezelfde periode is de lira met meer dan 80% onderuit gegaan. Bij bedrijven in opkomende landen is het dus zaak om goed te kijken naar de financiering, grote valutaverschillen tussen kosten en inkomsten en naar de volatiliteit van de munt waarin het aandeel noteert.
Stap 5: Hanteer een brede spreiding
Het is verstandig om de portefeuille wat breder te spreiden dan in de ontwikkelde wereld. Het afgelopen decennium hebben ondernemingen in opkomende landen meer oog gekregen voor het belang van hun aandeelhouders. De kwaliteit van het topmanagement – en van lokale toezichthouders en controleorganen – is sterk verbeterd. Het frauderisico en het gevaar dat overheidsmaatregelen het verdienvermogen aantasten, is echter nog altijd relatief groot. Een brede spreiding is de beste bescherming daartegen.
Begrippenlijstje
Groeimotor
Emerging en frontier markets zijn goed voor ruim 40% van de wereldeconomie. Maar in de afgelopen 25 jaar namen ze maar liefst 60% van de mondiale economische groei voor hun rekening.
Nederlandse naamgever
De term ‘emerging markets’ werd in 1981 geïntroduceerd door de Nederlander Antoine van Agtmael.
Frontier markets: de volgende generatie
Landen die nog net wat eerder in de ontwikkelingsfase zitten dan emerging markets, worden ook wel frontier markets genoemd. Dit zijn onder meer Vietnam, Marokko, Roemenië, Slovenië en Kazachstan.