Dividendportefeuille-aankoop Marriott International is uitstekend gestart met 30% winst sinds april. De vooruitzichten zijn goed voor Marriott, dat profiteert van de groeiende hotelmarkt. Wel is de waardering stevig en valt de dividendgroei dit jaar tegen.
Goed voor 2 minuten leesplezier
Aandeel Marriott profiteert van reislust consument
Mis geen essentiële beleggingskansen
Blijf voor slechts 1 euro per week altijd op de hoogte van marktbewegingen en krijg toegang tot alle premium content.
- Dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws
- Digitaal toegang tot meer dan 25 topmerken
- Altijd toegang tot de digitale editie én het archief
- Deel uw abonnement met 2 anderen
Hotelgigant Marriott International (MAR) werd in april gekocht voor de Dividendportefeuille en is inmiddels rond de all-time high goed voor ruim 30% rendement. De vooruitzichten op lange termijn blijven prima, maar Marriott moet wel meer gas gaan geven met het verhogen van het dividend (zie kader).
Marriott exploiteert wereldwijd hotels via drie modellen: eigen beheer, managementcontracten waarbij Marriott de operatie runt voor de eigenaar, en franchising waarbij eigenaars zelf het hotel uitbaten maar tegen vergoeding (vast percentage van de hotelomzet) de Marriott-merken en systemen gebruiken – het levert via het ‘asset-light’-model de merken, systemen en operationele expertise, terwijl veel hotels eigendom zijn van externe partijen. Het bedrijf voert dertig merknamen met eind 2024 in totaal ruim 1,7 miljoen hotelkamers in meer dan 140 landen, verdeeld over de categorieën Luxury (zoals Ritz-Carlton, St. Regis, en JW Marriott), Premium (zoals Marriott Hotels, Sheraton en Westin) en Select (goedkopere hotels zoals Courtyard, Fairfield en Moxy).
Advies aandeel Marriott blijft ‘kopen’
Operationeel zag Marriott de afgelopen jaren een verdere verbetering van de RevPAR (omzet per beschikbare hotelkamer), gedreven door hogere kamerprijzen, stijgende bezettingsgraden en nieuwe hotels. Met ruim 74% van de omzet in 2024 is Noord-Amerika (VS en Canada) met afstand de belangrijkste markt voor Marriott, dat daarmee optimaal profiteert van de voorziene sterke groei voor met name de Amerikaanse hotelmarkt de komende jaren, vooral voor het luxe-segment.
Sterke demografische trends en een verschuiving in consumentengedrag richting meer uitgaven aan ‘experiences’, met millennials die hun hun piek in reisbestedingen naderen en Gen Z die duidelijk de voorkeur geeft aan ervaringen boven producten, ondersteunen de prima vooruitzichten voor de komende jaren. Vooral vanaf 2026, als ook het WK-voetbal in Noord-Amerika wordt gespeeld, wordt een versnelling van de omzet (+7,5% naar $7,2 mrd) en winst verwacht voor Marriott (Investeerderspagina), dat met een geschatte k/w van 26 voor 2026 vrij stevig gewaardeerd wordt. Het aandeel blijft vooral op dips koopwaardig na de sterke stijging sinds april.
Dividend kan vanaf 2026 weer sneller groeien
Tijdens de coronapandemie schrapte Marriott het dividend, waarna een zeer pijnlijke exit uit de Dividendportefeuille volgde. In 2022 werd het dividend hervat en sindsdien verhoogd naar nu
Dividend kan vanaf 2026 weer sneller groeien
Tijdens de coronapandemie schrapte Marriott het dividend, waarna een zeer pijnlijke exit uit de Dividendportefeuille volgde. In 2022 werd het dividend hervat en sindsdien verhoogd naar nu $0,67 per kwartaal. Wel viel de groei in 2025 tegen met ‘slechts’ 6,3% (volgend op +21% in 2024 en +30% in 2023). Ik denk dat Marriott, dat jaarlijks vooral massaal eigen aandelen inkoopt, ook het dividend weer sneller gaat verhogen gezien de prima vooruitzichten vanaf 2026. Met een voor 2026 geschatte vrije kasstroom van bijna $10 per aandeel kan het dividend van nu $2,68 met gemak flink omhoog.