Twee retailers trokken recent de aandacht: TJX Companies viel positief op met sterke resultaten, terwijl Target minder goed presteerde. Beide richten zich op prijsbewuste consumenten, maar TJX focust op merkkleding en decoratie via een off-price model, terwijl Target meer inzet op huismerken en ook levensmiddelen aanbiedt.
Dividend Aristocrat Target kwakkelt al jaren op de beurs, in lijn met zwakke cijfers: de omzet daalde de laatste twee jaar en ook voor 2025 rekenen analisten op een krimp, van 1% naar $103,6 mrd, volgend op een outlookverlaging in mei. Deze week kreeg de koers een extra tik op het nieuws dat insider Michael Fiddelke de nieuwe CEO wordt; beleggers willen vers bloed van buiten het bedrijf.
Hoe anders is het bij TJX Companies, dat al jaren sterke groeicijfers laat zien en steeds verder blijft uitbreiden met nieuwe winkels in onder meer de VS. TJX verhoogde de outlook en rapporteerde een omzetgroei van 3% voor de winkels die minimaal 1 jaar open zijn, terwijl Target hier bijna 2% krimpt.
Minder last van de importtarieven
TJX, dat overtollige voorraden van merkproducten inkoopt en met flinke kortingen doorverkoopt, heeft in tegenstelling tot ‘gewone’ retailers als Target veel minder last van de importtarieven.
De omzet van TJX steeg met 7% naar $14,4 mrd tegen een consensus van $14,1 mrd. Vooral internationaal, dat ook in Nederland actief is onder de naam T.K. Maxx, heeft TJX nog veel expansiemogelijkheden. Qua dividend zijn de verschillen ook gigantisch: TJX koopt structureel eigen aandelen in en verhoogt elk jaar met dubbele cijfers terwijl Target met moeite 2% verhoogt per jaar. Dat alles verklaart de k/w van 30 voor TJX (Investeerderspagina) tegen nu 13 voor Target (Investeerderspagina).