Beleggers Belangen Live

TikTok doet toezeggingen aan EU over advertenties

(ABM FN-Dow Jones) TikTok heeft de Europese Commissie toezeggingen gedaan om de transparantie rond advertenties op het platform te waarborgen. Dit meldde de toezichthouder van de Europese Unie vrijdag in een persbericht.

“Vandaag heeft de Europese Commissie de toezegging van TikTok ontvangen om advertenties op te slaan, om zo volledige transparantie te garanderen [..] zoals vereist door de Digital Services Act (DSA)”, zei de Commissie.

TikTok zal de volledige inhoud van de advertentie verstrekken zoals deze in de feeds van gebruikers verschijnt, met inbegrip van de URL’s in de link in de advertentie.

Ook zal het sociale mediabedrijf zijn archief sneller bijwerken, zodat de informatie binnen maximaal 24 uur beschikbaar is.

Verder wordt de doelgerichtheid van advertenties op het platform verbeterd en zal TikTok aanvullende zoekopties en filters introduceren, zodat gebruikers advertenties gemakkelijker kunnen vinden.

Op basis van de DSA-regels zijn sociale media verplicht om een toegankelijke en doorzoekbare database bij te houden van de advertenties die op hun diensten worden weergegeven.

Volgens Brussel is het nu zaak dat TikTok de toezeggingen zo snel als mogelijk implementeert. De overeengekomen termijn varieert van 2 tot maximaal 12 maanden. De Commissie zal nauwlettend toezien op de naleving.

“Transparantie is essentieel om oplichting aan het licht te brengen, de integriteit van informatie te waarborgen en jonge gebruikers en kinderen te beschermen tegen sluimerende gevaren”, zei eurocommissaris Henna Virkkunen in een reactie.