Beleggers Belangen Live

Target | Retailer kent grillig koerspatroon

De koers van de Amerikaanse retailer Target heeft de afgelopen 52 weken forse bewegingen vertoond. De kwartaalcijfers versterkten de golven alleen maar.

Na een aanvankelijke daling tot $103 ging de koers na meevallende kwartaalcijfers in een half jaar bijna 80% omhoog tot $182. Daarna begon een geleidelijk verval. De koers van Target daalde 8,0% tot $143,27 in aanloop naar de afgelopen kwartaalcijferpresentatie.

Terugkeer naar groei in 2024

Uit die cijfers blijkt dat de operationele marge in het eerste kwartaal met 5,3% iets hoger lag dan een jaar geleden. De omzet ($24,5 mrd) daalde echter 3,2% en autonoom zelfs 3,7%. Deze omzetdaling lag in het midden van de vooraf afgegeven bandbreedte, maar zal beleggers toch zijn tegengevallen.

Target heeft immers de verwachting afgegeven in 2024 een terugkeer naar groei te realiseren. Het verhaal is echter bekend: consumenten hebben het momenteel lastig door inflatie en gestegen rentekosten.

Verwachtingen Target

Target ziet wel dat consumenten op meerdere vlakken weer iets meer gaan besteden en ook dat er normalisatie in consumentengedrag optreedt. Na de coronapandemie hadden consumenten behoefte aan uitjes buitenshuis. Inmiddels wordt er weer meer besteedt aan (discretionaire) uitgaves voor in het huis en ook aan kleding.

Target verwacht in het tweede kwartaal weer een bescheiden omzetgroei van 0-2% te realiseren, gelijk aan de verwachting voor het hele jaar. Positief is ook dat verliezen door diefstal waarschijnlijk tegen het plafond aanzitten. De winstverwachting voor 2024 ligt op $8,60-9,60.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Martijn van Herpen

Martijn van Herpen (1977) werkte na zijn studies Milieutechnologie en Bedrijfswetenschappen in diverse functies op het gebied van risicomanagement. In 2020 rondde hij ook zijn Executive Master of Internal Auditing af. In 2023 stapte hij bij Beleggers Belangen weer in de beursjournalistiek. Zijn primaire aandachtsgebieden zijn de sectoren Handel (consumenten), Voeding & drank en Persoonlijke verzorging.

Meer artikelen van deze expert