Beleggers Belangen Live

Prosus lanceert AI-model voor e-commerce

(ABM FN-Dow Jones) Prosus heeft vrijdag een nieuw AI-model onthuld dat traditionele zoekresultaten en aanbevelingen in webwinkels vervangt.

Het zogenoemde Large Commerce Model werd getraind op miljoenen transacties van meer dan 500 miljoen gebruikers wereldwijd, aldus Prosus.

Het AI-systeem kan consumentenintenties begrijpen zoals ‘ik wil iets bijzonders voor het diner om te vieren met vrienden’. In tegenstelling tot huidige systemen heeft het model een langetermijngeheugen dat leert van eerdere resultaten.

Prosus ontwikkelde het model eerst bij maaltijdbezorger iFood in Latijns-Amerika. Nu wordt het gebruikt door andere bedrijven in de portfolio van Prosus, zoals OLX, eMag en Despegar.

Het systeem behaalde volgen het bedrijf “indrukwekkende resultaten” bij iFood. Push-notificaties presteerden vier keer beter dan in het verleden, terwijl ‘misschien vind je dit ook leuk’-suggesties 66 procent meer conversies opleverden.

“Dit is een compleet nieuw besturingssysteem voor e-commerce,” zei CEO Fabricio Bloisi in een toelichting.

De kosten liggen 60 keer lager dan vergelijkbare AI-modellen, pretendeert Prosus, terwijl de prestaties voor e-commerce beter zijn.