Beleggers Belangen Live

Pets at Home | Koersdaling is vooral een koopkans

De beurskoers van Pets at Home, toeleverancier voor huisdierproducten en -diensten, daalde 17% na publicatie van de cijfers over het eerste halfjaar van gebroken boekjaar 2025.

De Britse retailketen noteerde een omzet van GBP 1048,6 mln, een stijging  van 4,1%. Deze stijging kwam volledig door 18,6% groei in het (kleinere) dierenartsensegment: van GBP 78,2 mln naar GBP 92,8 mln. De retailomzet bleef met GBP 696,3 mln (+0,1%) vrijwel stabiel. Daarbinnen deed diervoeding het goed, maar consumenten hadden wat minder over voor aanvullende attributen.


Hoewel de verwachting is dat deze zwakte tijdelijk is, voorziet Pets at home geen duidelijke verbetering van deze omstandigheden in het tweede halfjaar van boekjaar 2025. Positief is wel dat Pets at home in beide divisies iets beter dan de markt presteert.

Goede vooruitzichten

Voor de lange termijn blijven de vooruitzichten sowieso goed en de komende jaren zal de markt een extra impuls gaan krijgen door de puppy’s en kittens uit de coronaperiode. Dat zijn nu jonge en fitte dieren die  steeds meer zorg(kosten) krijgen.

Lees ook Huisdierensector | Beleggen in je trouwste vriend

Ondanks de huidige lastigere omstandigheden houdt Pets at home voor de langere termijn vast aan de ambitie van 7% omzetgroei per jaar en een hogere groei van de winst per aandeel. Zelfs als deze ambitie niet helemaal waargemaakt wordt, is Pets at home met een sterke balans, een k/w van 11,1 en een dividendrendement van 5,7% beslist koopwaardig voor de lange termijn.

De auteur heeft een positie in het aandeel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Martijn van Herpen

Martijn van Herpen (1977) werkte na zijn studies Milieutechnologie en Bedrijfswetenschappen in diverse functies op het gebied van risicomanagement. In 2020 rondde hij ook zijn Executive Master of Internal Auditing af. In 2023 stapte hij bij Beleggers Belangen weer in de beursjournalistiek. Zijn primaire aandachtsgebieden zijn de sectoren Handel (consumenten), Voeding & drank en Persoonlijke verzorging.

Meer artikelen van deze expert