Spoorwegoperator CSX pluste ruim 5% op het nieuws dat Steve Angel wordt aangesteld als nieuwe ceo, volgend op druk van activistische aandeelhouder Ancora Holdings.
Angel leidde eerder Praxair en vervolgens fusiepartner Linde, en werkte daarvoor ruim twintig jaar bij General Electric in de spoorsector. De benoeming komt in een periode van consolidatie in de Amerikaanse spoorwegindustrie, na de overname van Norfolk Southern door Union Pacific voor $85 mrd. Union Pacific, dat jaren in de Dividendportefeuille zat, heeft een beurswaarde van $140 mrd.
Na de fusie van Union Pacific en Norfolk Southern is CSX verreweg de kleinste beursgenoteerde speler in de Verenigde Staten, zowel qua beurswaarde als qua netwerk. CSX, dat nu een beurswaarde van $66 mrd heeft, exploiteert een uitgebreid spoorwegnet in het oosten van de Verenigde Staten, met verbindingen naar alle grote steden en belangrijke havens aan de Atlantische kust. Ancora verwacht dat nieuwe topman Angel bereid zal zijn fusieopties te onderzoeken, al achten analisten een snelle deal onwaarschijnlijk.
Stabiele waarde
CSX noteert momenteel $35,57, goed voor een jaarrendement van +10%. Het dividendrendement bedraagt 1,5%, met een geschatte k/w van 21 voor het boekjaar 2025. Het bedrijf staat bekend als een stabiele Dividendportefeuillewaarde die jaarlijks het dividend met 7 à 10% verhoogt; dit jaar kwam er ruim 8% bij.
Daarnaast koopt CSX elk jaar fors eigen aandelen in: 2,5% tot 6% van het totaal aantal uitstaande stukken. CSX herhaalde deze week dat het ‘alle mogelijkheden bekijkt om aandeelhouderswaarde te vergroten’ en houdt vast aan zijn groeiverwachting voor 2025.