Het thema kunstmatige intelligentie blijft de laatste weken de aandacht trekken en Meta, waarvan het aandeel tegen recordhoogte noteert, ontbreekt niet op het feest.
Ceo Mark Zuckerberg lanceerde afgelopen week op de Meta Connect-conferentie in Silicon Valley een nieuwe AI Smart-bril. Het nieuwe technologische hoogstandje komt voort uit een samenwerking met brillenmerk Ray-Ban. De bril met een hoogresolutie-display kan dankzij AI-technologie onder andere gesprekken vertalen, gesprekken ondertitelen en communiceren met berichten uit verschillende apps.
Door middel van een speciaal ontworpen polsband kan de bril worden bediend. Een soort toetsenbord en/of muis zijn daardoor niet nodig. Oftewel: de consument kan de bril opdrachten laten uitvoeren via kleine spierbewegingen met de hand.
Meta hoopt dat de AI-bril op termijn de smartphone kan vervangen en dat het een middel zal zijn om de zogenaamde superintelligente verder te ontwikkelen. De nieuwe bril zou zo’n €677 moeten gaan kosten en de verkoop in de VS begint op 30 september.
Kwartaalcijfers Meta
Dat Meta (Investeerderspagina) vol inzet op AI blijkt ook uit de laatste kwartaalcijfers. Qua omvang aan investeringen doet de onderneming niet onder ten opzichten van andere bekende techbedrijven. In het tweede kwartaal lagen de kapitaalinvesteringen bij Meta met $17,3 mrd zelfs iets hoger dan bij Microsoft, terwijl Meta qua beurswaarde aanzienlijk kleiner is.