Beleggers Belangen Live

Meevallende resultaten voor Constellation Brands

(ABM FN-Dow Jones) Constellation Brands heeft in het tweede kwartaal van zijn lopende boekjaar meevallende resultaten overlegd. Dit bleek maandagavond uit de cijfers van de Amerikaanse producent van biermerken als Modelo en Corona.

Constellation wist een operationeel verlies van 1,23 miljard dollar om te buigen in een nettowinst van 874 miljoen dollar.

Onder de streep bleef een nettowinst over van 466 miljoen dollar. Een jaar eerder kwam er een verlies van 1,2 miljard dollar in de boeken.

In het kwartaal daalde de vergelijkbare winst verder met 16 procent op jaarbasis tot 3,63 dollar per aandeel.

De omzet daalde met 15 procent op jaarbasis en kwam uit op 2,48 miljard dollar.

Analisten geraadpleegd door FactSet rekenden op een winst per aandeel van 3,38 dollar en een omzet van 2,46 miljard dollar.

In het biersegment daalden de opbrengsten met 7 procent op jaarbasis, terwijl de volumes met 8,7 procent daalden. Bij wijn en sterke dranken namen de volumes zelfs 76,4 procent af.

Outlook

Voor heel het boekjaar 2026 rekent Constellation op een omzetdaling van 4 tot 6 procent, zo maakte het bedrijf begin september al bekend. Eerder ging men uit van een omzetstijging van 1 procent tot een daling van 2 procent.

De omzet in het biersegment zou dit jaar met 2 tot 4 procent moeten dalen. Eerder werd gerekend op een vlakke tot 3 procent hogere omzetontwikkeling.

Volgens het management zal de verkoop van wijn en sterke drank dit jaar naar verwachting met 17 tot 20 procent dalen. Constellation heeft eerder dit jaar een reeks gangbare wijnmerken afgestoten om zich te concentreren op de duurdere merken met een prijs van 15 dollar of hoger.

Het aandeel Constellation Brands noteerde maandag nabeurs 3 procent in de plus.