(ABM FN) Van de Velde heeft over de eerste helft van het
boekjaar een lagere omzet en minder winst gerealiseerd. Dit kondigde de lingerieproducent
woensdagmorgen aan.
Op vergelijkbare basis, inclusief vergelijkbare
seizoenleveringen, daalde de geconsolideerde omzet in de eerste helft van 2025 met
3,5 procent tot 112,1 miljoen euro.
De gerapporteerde omzet daalde met 2,8 procent,
van 113,3 miljoen euro tot 110,0 miljoen euro.
De divisie Direct-to-Consumer groeide door datagedreven focus en geografische expansie. In de divisie Business-to-Business stond de omzet juist onder druk.
De maanden april en mei verliepen in de Verenigde
Staten bijzonder moeizaam, merkte Van der Velde bovendien op. Door invoertarieven was het bedrijf enkele weken
genoodzaakt het aanbod aanzienlijk te beperken.
Inmiddels zijn diverse maatregelen genomen, en is het
volledige aanbod opnieuw beschikbaar.
De gerapporteerde EBITDA daalde met 9,9 procent tot
27,1 miljoen euro.
De daling van de EBITDA is voornamelijk te wijten aan een krimp in de verkoop van badkleding, de disruptie in de Verenigde Staten en de
inspanningen rond de lancering van de eerste Sarda zomercollecties.
Onder de streep restte afgelopen halfjaar een winst van 15,8 miljoen euro, goed voor een krimp van krap 20 procent.
Na een uitdagend eerste kwartaal zag het bedrijf in
het tweede kwartaal duidelijke tekenen van herstel.
Verwacht wordt dat de omzet in de tweede jaarhelft in
lijn zal liggen met die van dezelfde periode vorig jaar.