Beleggers Belangen Live

Supermarktaandelen VS | Fusieplannen Kroger en Albertson ontaarden in ruzie

Een grote supermarktfusie waarvan in de VS ruim twee jaar sprake was, is van de baan. De toenadering heeft de overnemende partij (Kroger) op de beurs uiteindelijk meer goed gedaan dan de prooi (Albertson).

Op 14 oktober 2022 maakte supermarktketen Kroger (2750 winkels, 10% marktaandeel) bekend voor $20 mrd het iets kleinere Albertsons (2200 winkels, 6% marktaandeel) te willen overnemen. De combinatie zou geografisch een bredere spreiding krijgen over de Verenigde Staten en daarnaast kostenbesparingen opleveren. Ook zou de inkoopkracht door de schaalvergroting toenemen.

Het samengaan was nog onderhevig aan goedkeuring van (mededingings)autoriteiten. Nu ruim twee jaar later gaan twee afzonderlijke rechtbanken – in de staten Oregon en Washington – niet akkoord met de overname. De opluikende liefde tussen beide bedrijven is hiermee direct bekoeld: Albertsons kondigde een dag later in een persbericht aan de fusieovereenkomst te beëindigen.

Rechtszaak

Daarop volgde direct nog een persbericht: Albertsons spant een rechtszaak aan tegen Kroger voor het breken van beloftes uit de fusieovereenkomst. Volgens Albertsons heeft Kroger nagelaten een adequaat desinvesteringsplan op te stellen, ondanks zorgen die de autoriteiten geregeld hadden geuit. Precies dat zou nu het verbod op de fusie veroorzaken. Albertsons eist per direct $600 mln beëindigingsvergoeding en ziet zich gerechtigd om voor nog eens honderden miljoenen dollars meer te claimen vanwege gemaakte kosten.

Kroger wees de beschuldigingen direct van de hand en beweert juist dat Albertsons het fusietraject frustreerde. Wordt vervolgd in de rechtszaal.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Martijn van Herpen

Martijn van Herpen (1977) werkte na zijn studies Milieutechnologie en Bedrijfswetenschappen in diverse functies op het gebied van risicomanagement. In 2020 rondde hij ook zijn Executive Master of Internal Auditing af. In 2023 stapte hij bij Beleggers Belangen weer in de beursjournalistiek. Zijn primaire aandachtsgebieden zijn de sectoren Handel (consumenten), Voeding & drank en Persoonlijke verzorging.

Meer artikelen van deze expert