Beleggers Belangen Live

Kraft Heinz gaat zich opsplitsen

(ABM FN-Dow Jones) Kraft Heinz wil zichzelf opsplitsen in twee aparte bedrijven, om sneller te groeien en aandeelhouderswaarde te ontsluiten. Dit maakte het Amerikaanse fabrikant van onder meer ketchup en en andere sauzen dinsdag bekend. 

De splitsing moet plaatsvinden door middel van een spin-off, waardoor de huidige aandeelhouders straks twee aandelen in krijgen. Dit is een belastingvrije constructie. 

De namen van de twee nieuwe bedrijven moeten nog worden bepaald, maar het eerste bedrijf zal zich wereldwijd richten op “smaakverhoging” en houdbare maaltijden, terwijl het tweede bedrijf zich richt op Noord-Amerika met standaardproducten die op grote schaal worden verkocht. 

“De merken van Kraft Heinz zijn iconisch en geliefd, maar de complexiteit van onze huidige structuur maakt het een uitdaging om effectief kapitaal te alloceren, prioriteit te geven aan initiatieven en schaalgrootte na te streven in de meest veelbelovende segmenten”, zei voorzitter Miguel Patricio van Kraft Heinz, dat in 2015 ontstond uit de fusie van Kraft Foods met Heinz.

Sauzen en kruiden

Het eerste bedrijf, met de werknaam Global Taste Elevation, boekte in 2024 ongeveer 15,4 miljard dollar omzet en een aangepaste EBITDA van 4,0 miljard dollar. Hierin zullen de drie miljardenmerken Heinz, Philadelphia en Kraft Mac & Cheese worden ondergebracht. De omzet zal voor ongeveer driekwart afkomstig zijn van sauzen, smeerbaar broodbeleg en kruidenmengsels.

In 2024 behaalde dit onderdeel ongeveer 20 procent van zijn omzet in opkomende markten en ongeveer 20 procent uit consumptie buitenshuis.

Grocery

Het tweede bedrijf, met de werknaam North American Grocery, had vorig jaar een omzet van ongeveer 10,4 miljard dollar en een aangepaste EBITDA van circa 2,3 miljard dollar. Oscar Mayer, Kraft Singles en Lunchables zijn hier de drie grote merken met elk meer dan een miljard dollar omzet. Driekwart van de omzet komt van merken die de grootste of op één na de grootste zijn in hun categorie. Dit nieuwe bedrijf zal volgens Kraft Heinz betrouwbare kasstroom genereren en een stabiele groei.