Het techaandeel AppLovin heeft een hoogste koers ooit bereikt op ruim $670 en is daarmee inmiddels $230 mrd waard.
Het snelgroeiende AppLovin, genoteerd onder ticker APP, is een zogenoemd adtechbedrijf dat gespecialiseerd is in advertenties voor mobiele apps. In het recente Verhaal van de Week over software- en technologieaandelen als alternatief voor de ‘Magnificent Seven’ was er al kort aandacht voor AppLovin, dat in de podcast Voorkennis van 4 juni ook uitgebreid werd besproken. Op dat moment had AppLovin een beurswaarde van $136 mrd, inmiddels is dat dus bijna $100 mrd meer. Het nieuws dat het aandeel wordt opgenomen in de S&P500-index was een van de aanleidingen voor de sterke stijging.
AppLovin biedt AI-gedreven advertentieoplossingen voor zakelijke apps, en exploiteert een breed portfolio van gratis mobiele games. Veel gratis apps tonen gepersonaliseerde advertenties via AppLovin, waardoor het mede bepaalt wat gebruikers zien en wat ontwikkelaars verdienen. Het bedrijf werd in 2012 met slecht $4 mln aan ‘angel funding’ opgestart door drie oprichters: Adam Foroughi, Andrew Karam en John Krystynak. De oprichters hebben nog steeds 2 tot 4% van de aandelen in handen en zijn vandaag de dag alle drie dik miljardair.
Omzetgroei AppLovin
In 2024 groeide de omzet van AppLovin (Investeerderspagina) met 43,4% naar $4,7 mrd en voor de komende jaren verwachten analisten 20 tot 30% groei per jaar. In de podcast van juni werd al een geschatte k/w van 50 genoemd, inmiddels is dat, nadat de winstverwachting werd verhoogd, ruim 70 voor boekjaar 2025. De beurskoers is dit jaar 107% gestegen, mede dankzij een lange reeks koersdoelverhogingen door analisten.