(ABM FN) Kinepolis heeft over de eerste zes maanden van dit jaar een hogere
omzet en winst gerealiseerd, mede dankzij internationale blockbusters in
het tweede kwartaal. Dit bleek donderdagmorgen uit een persbericht van het
bedrijf.
In de eerste jaarhelft van 2025 ontving Kinepolis 14,3
miljoen bezoekers, een stijging van 2,2 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024. De groei werd voornamelijk gerealiseerd in het tweede kwartaal,
waar het aantal bezoekers met 17,3 procent toenam ten opzichte van dezelfde
periode in 2024.
Deze herstelbeweging volgde op een uitdagend eerste
kwartaal en werd gedreven door het succes van onder andere ‘A Minecraft Movie’ en ‘Lilo &
Stitch’.
“Sterke internationale blockbusters zetten een
hefboomeffect op onze premiumisatie-strategie. Het tweede kwartaal toont dat
onze investeringen in beleving en innovatie alsook ons operationeel model
bijzonder lonend zijn”, aldus CEO Eddy Duquenne.
De totale opbrengsten bedroegen in het eerste semester
257,9 miljoen euro, goed voor een stijging met 6,2 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
De aangepaste EBITDA bedroeg 63,9 miljoen euro in het
eerste semester van 2025. De EBITDA na leases kwam uit op 46,4 miljoen euro. De aangepaste EBITDA na leases per bezoeker steeg van 2,71 euro in
het eerste semester van 2024 naar 3,25 euro in het eerste semester van 2025.
De winst in de eerste helft van 2025 bedroeg 7,0
miljoen euro, tegenover 0,1 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar.
De winst per aandeel steeg van 0,00 euro naar 0,26
euro.
De netto financiële schuld, exclusief
leaseverplichtingen, steeg ten opzichte van 31 december 2024 met 5,2 miljoen euro
tot 324,5 miljoen euro per eind juni 2025.
De bioscoopuitbater gaf geen outlook af voor het
volledige boekjaar.