(ABM FN) Spadel heeft dankzij een sterk groeiende markt de omzet in de eerste jaarhelft met 10,8 procent zien stijgen. Dit maakte het bedrijf van merken als Spa en Brut maandagavond bekend.
In alle landen waar Spadel actief is, boekte de groep een omzetgroei, zowel in de Benelux als in Frankrijk en Bulgarije.
Dit is hoofdzakelijk te danken aan de groei van de verkoopvolumes. Het erg warme weer in juni speelde daarbij een positieve rol.
Het operationele resultaat (EBIT) nam toe met 12,6 procent, ondersteund door een stijging van de verkopen en door een algemene kostenbeheersing.
De nettowinst na het eerste halfjaar bedroeg 26,8 miljoen euro, of een stijging met 10,7 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
Op basis van de sterke resultaten in het eerste semester, verwacht het bedrijf in heel 2025 een beter resultaat te behalen dan in 2024, op voorwaarde dat de marktdynamiek zich bevestigt.
Er zijn twee belangrijke redenen voor deze voorzichtige benadering van de rest van het jaar.
Het management volgt nauwlettend de geopolitieke spanningen in de wereld die de grondstofprijzen zouden kunnen opdrijven. Daarnaast blijft het ook waakzaam voor mogelijk negatieve effecten van de invoering van een zwerfvuiltaks in België. “Deze toename van de belastingdruk zou Belgische consumenten immers kunnen aanmoedigen om meer natuurlijk mineraalwater in het buitenland te kopen.”