Beleggers Belangen Live

Dividendrendement RTL Group boven de 11%

De kwartaalcijfers kwamen RTL Group onlangs op een koersafstraffing te staan. Dit aandeel heb je dan ook vooral voor het dividend.

RTL Group rapporteerde op 13 november de resultaten over de eerste negen maanden, waarbij de prognoses voor 2024 neerwaarts werden aangepast. De omzet voor 2024 wordt nu geschat op €6,3 mrd (was €6,6 mrd), een omzetniveau waar RTL de afgelopen tien jaar rond bleef schommelen.


En voor de aangepaste ebita wordt nu gemikt op de onderkant van de afgegeven bandbreedte van €700-800 mln. Als het €700 mln wordt, is dat zo’n 10% lager dan in 2023.

Boosdoeners

Genoemde boosdoeners zijn de tegenvallende Duitse economie en inkomsten uit tv-reclames (driekwart van de omzet). Ook was de groei van nieuwe producties lager, waar dochter Fremantle een krimp van 7,1% ten opzichte van vorig jaar optekende.

Voor het vierde kwartaal zal Fremantle enkele grote producties voor Netflix afleveren. De (toekomstige) groei komt van Streaming, waar de omzet op €277 mln (+40,6%) uitkwam, door zowel nieuwe abonnees als ook prijsverhogingen dan wel extra advertentie-inkomsten hierbij.

Dividendrendement

RTL Group valt op door het hoge dividendrendement van ruim 11%. Volgens het dividendbeleid keert RTL Group minstens 80% van haar aangepaste nettowinst uit. De nettoschuld van RTL is sinds eind vorig jaar mede door de overname van productiebedrijf Asacha Media Group fors opgelopen (van €291 mln naar €936 mln). Door deze opgelopen schuldgraad (en rentelasten) en verlaagde winstvooruitzichten is een dividenduitkering van opnieuw €2,75 in 2025 geen zekerheid.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Martijn van Herpen

Martijn van Herpen (1977) werkte na zijn studies Milieutechnologie en Bedrijfswetenschappen in diverse functies op het gebied van risicomanagement. In 2020 rondde hij ook zijn Executive Master of Internal Auditing af. In 2023 stapte hij bij Beleggers Belangen weer in de beursjournalistiek. Zijn primaire aandachtsgebieden zijn de sectoren Handel (consumenten), Voeding & drank en Persoonlijke verzorging.

Meer artikelen van deze expert