Aandelen uit de luxesector zitten in de lift en het Franse Kering dat vorige week met cijfers kwam is daarop geen uitzondering.
Verschillende bekende modehuizen hebben in 2025 een nieuwe creatieve directeur aangesteld en daarmee zou er wel eens een nieuwe wind kunnen gaan waaien in de sector. Kenners die de vele bekende modeshows hebben bezocht in september en oktober spreken over een mogelijk kantelpunt waarbij de overstap wordt gemaakt van stille luxe, naar luxe die weer wat meer mag gaan opvallen in het straatbeeld.
Een merk dat hier mogelijk van zou kunnen profiteren is Gucci, dat bij de laatste resultaten van Kering verantwoordelijk was voor 43% van de omzet. Kering rapporteerde in het derde kwartaal nog wel een omzetkrimp van 5%, maar de resultaten waren daarmee wel al beter dan verwacht. Hetgeen onder meer het gevolg zou zijn van een succesvolle introductie van nieuwe Gucci tassen in Noord-Amerika. Analisten rekenden op voorhand op een omzetdaling van circa 9%.
Veel vertrouwen
Beleggers lijken daarnaast veel vertrouwen te hebben in de nieuwe CEO Luca de Meo, die meer focus wil aanbrengen en wil inzetten op echte luxe. Kort nadat hij in september aantrad als topman besloot hij al om de tak met parfum en schoonheidsproducten te verkopen aan L’Oréal. Daarvoor ontvangt Kering een bedrag van €4 mrd.
Ondanks de nieuwe wind die lijkt te gaan waaien in de sector zijn analisten nog terughoudend. Van de dertig analisten voorzien er slechts zes Kering van een koopadvies. Een frequent genoemde reden is de hoge waardering en het gegeven dat Gucci de laatste jaren wat van haar luxe status verloor door te veel winkels te openen.