Voor het eerst in bijna een jaar noteert de Amerikaanse olieprijs (WTI) boven de gemiddelde koers van de afgelopen 200 dagen.
Ik denk dat de stijging van de laatste dagen vooral komt doordat Rusland de beloofde beperking in de olieproductie werkelijk heeft doorgevoerd. Toen OPEC+ onder leiding van Saoedi-Arabië aankondigde dat de olieproductie naar beneden zou gaan, werd getwijfeld of Rusland wel mee zou doen. Rusland voert nu dagelijks 640.000 vaten minder olie uit dan in februari.
Daarnaast is het de verwachting dat de komende tijd dagelijks 10 miljoen vaten olie naar China worden geïmporteerd om te voldoen aan de vraag van Chinese raffinaderijen. Dit is de hoogste hoeveelheid in 2023.
Vraag
De vraag naar olie is in augustus en september altijd hoger dan in de maanden ervoor, vanwege seizoensgebonden effecten. Dit betekent dat de krapte in de oliemarkt niet alleen aan de aanbodkant wordt veroorzaakt, maar dat ook de vraagkant er een rol in speelt. Dit is goed te zien aan de vorm van de uitstaande olie-futures. Een maand geleden lag de futureprijs voor één maand nog 1,4% boven de future met een looptijd van een jaar. Dit is inmiddels opgelopen naar 6,7%.
Daarnaast neemt de wereldwijde vraag naar diesel en benzine toe. De crack spread, het verschil tussen ruwe olie en de producten waar de economie werkelijk om draait, is toegenomen tot 40. Dit betekent dat de prijzen van diesel en benzine nog sterker in de lift zitten dan de olieprijs. Ter vergelijking: in de laatste twee recessies daalde de crack spread naar 5 (2020) en 2 (2008). De extreem hoge crack spread laat zien hoe groot de tekorten zijn in de energiemarkten.