Beleggers Belangen Live

AI-brillen ondersteunen groei EssilorLuxottica

(ABM FN-Dow Jones) EssilorLuxottica heeft in het derde kwartaal van dit jaar een hogere omzet geboekt en wist daarmee het beste kwartaal ooit neer te zetten. Dit bleek donderdagavond uit de cijfers van de verkoper van onder meer Ray-Ban-zonnebrillen.

De omzet steeg op jaarbasis met 6,7 procent naar 6,9 miljard euro. Bij constante wisselkoersen bedroeg de omzetgroei zelfs 11,7 procent.

Bij Professional Solutions stegen de opbrengsten op jaarbasis met 11,9 procent bij constante wisselkoersen en bij de rechtstreekse verkoop aan de klant met 11,6 procent.

Noord-Amerika en de regio EMEA waren de belangrijkste groeimotoren in het kwartaal, volgens Essilor, met omzetstijgingen van 12 tot 13 procent bij constante wisselkoersen. In de regio Azië-Pacific lag de groei op 10,5 procent en in Latijns-Amerika op ruim 5 procent.

Onder de montuurmerken was Ray-Ban het best presterende merk, ondersteund door de categorie AI-glasses, volgens het bedrijf. 

“In september hebben we met trots onze meest toekomstgerichte portfolio van AI-brillen tot nu toe onthuld. Met de volgende generaties Ray-Ban Meta- en Oakley Meta-brillen en met Meta Ray-Ban Display blijven we pionieren op het gebied van wearable-innovatie”, zeiden CEO Francesco Milleri en adjunct-CEO Paul du Saillant in een toelichting.

Het bedrijf gaat dan ook met een “sterk momentum” het vierde kwartaal in, aldus de twee topmannen.