Beleggers Belangen Live

Advertentie-inkomsten Baidu onder druk

(ABM FN-Dow Jones) Baidu heeft in het afgelopen kwartaal minder omzet geboekt, door lagere advertentie-inkomsten, hoewel de winst boven verwachting uitkwam. Dat maakte de Chinese zoekmachine woensdag bekend. 

De omzet daalde in het tweede kwartaal met 3,6 procent tot 32,7 miljard yuan, of omgerekend 3,9 miljard euro. Dit was ruwweg in lijn met de analistenverwachtingen.

De nettowinst steeg met 33 procent tot 7,3 miljard yuan, waar analisten volgens FactSet gemiddeld op 3,7 miljard yuan rekenden. 

Het bedrijf uit Beijing meldde dat de omzet uit het belangrijkste zakelijke segment met 1,6 procent daalde, door een afname van de online advertentie-inkomsten met 15 procent in het kwartaal. De videostreamingdienst iQIYI zag de omzet met 11 procent teruglopen.

Volgens CEO Robin Li hielp de robuuste en gezonde omzetgroei van het AI-cloudbedrijf de tijdelijke druk op het reclamebedrijf verlichten. Het reclamebedrijf zag de resultaten onder druk staan terwijl het bedrijf “de AI-transformatie” van Baidu Search intensiveerde om de gebruikerservaring te verhogen en een sterkere basis te leggen voor groei op lange termijn.” 

Het bedrijf zoekt nieuwe aanjagers voor groei nu de reclame-inkomsten dreigen op te drogen. Zo is Baidu actief in zelfrijdende auto’s, clouddiensten en AI. Baidu’s Ernie Bot is een van de populairste Chinese chatbots dat werkt op ChatGPT.