Beleggers Belangen Live

Wordt AI een onmisbare schakel voor Nvidia?

Christian Slagter-Koster

Zien Nvidia-beleggers door de bomen het bos niet meer?

Vanwege de dominante positie van het bedrijf worden de resultaten van Nvidia gezien als een belangrijke barometer voor de gehele technologiesector. Over het afgelopen kwartaal steeg de omzet van het bedrijf op jaarbasis met 69% naar $44,06 mrd.


Janus Henderson stelt dat de gerichtheid van beleggers op de korte termijn betekent dat zij het grotere plaatje missen. De vermogensbeheerder ziet dat er een verschuiving gaande is in de vraag naar AI-infrastructuur. In plaats van het trainen van Artificial Intelligence wordt nu vooral gekeken naar de toepassing ervan in de praktijk. De opkomst van zogenaamde redeneermodellen – AI-systemen die complexe vragen analyseren, alternatieven overwegen en hun antwoord controleren – vereist veel meer rekenkracht.

Vraag naar infra, chips en energie gaat toenemen

Janus Henderson verwacht dat de vraag naar infrastructuur, chips en energie daardoor sterkt toeneemt. Doordat tegelijkertijd AI-toepassingen beter renderen en meer waarde toevoegen, zal er ook steeds vaker sprake zijn van een aantoonbaar rendement op deze investeringen. Het zorgt ervoor dat overheden en bedrijven eerder zullen investeren in AI waardoor volgens de analisten een fundament wordt gelegd voor een langdurige en duurzame groeicyclus.

Lees ook Nvidia dominant, maar ook duur AI-aandeel

Daarbij is de toename van het gebruik van AI volgens Janus Henderson niet alleen een afspiegeling van hoe de technologiesector zich ontwikkelt maar laat het ook zien hoe diep AI in de economie en samenleving wortelt en hoe het zich ontpopt tot een onmisbare schakel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert