Beleggers Belangen Live

Waarom Nordea nog altijd rekent op een handelsakkoord

Christian Slagter-Koster

De handelsoorlog tussen de VS en China nam op 10 mei een onverwachte wending toen Washington het importtarief op Chinese goederen verhoogde van 10 naar 25%. Het gaat om producten ter waarde van $200 mrd.

Op korte termijn kan de heffing voor nog eens $325 mrd aan Chinese goederen worden verhoogd naar 25%. De VS reageert hiermee op de poging van China terug te komen op eerdere verplichtingen.

Nordea verwacht dat de financiële markten de komende weken gedomineerd worden door signalen uit de handelsbesprekingen. Het sterke geloof van de Amerikaanse president in ultimatums om een deal te kunnen sluiten, impliceert volgens de vermogensbeheerder dat de tariefsverhoging een onderhandelingstactiek is. Ondanks de sombere situatie denkt Nordea dat beide partijen gebaat zijn bij een handelsakkoord. Trump heeft een solide economische basis en sterke aandelenmarkten nodig in aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2020, terwijl China wil voorkomen dat de schuldenlast en de schade als gevolg van de handelsoorlog oplopen.

Ideologische verschillen

Wel vreest Nordea dat een akkoord niet zal resulteren in een langdurige wapenstilstand tussen de twee economische grootmachten. De ideologische verschillen tussen de VS en China impliceren dat Washington niet zal instemmen met de Chinese aanpak om ten koste van alles zijn technologische ontwikkeling te verbeteren. De steun die Trump van zowel de Republikeinen als Democraten krijgt voor zijn harde opstelling tegen China bewijst volgens Nordea dat een Democratische president waarschijnlijk in dit standpunt niet van koers zal veranderen.

Mochten de recent ingevoerde importtarieven permanent zijn, dan verwacht Nordea dat deze langdurige negatieve gevolgen zullen hebben op de groei van de Chinese economie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert