Barclays waarschuwt dat luchtvaartmaatschappijen te maken krijgen met een flinke kostenpost.
Hoewel 2025 voor de luchtvaartsector begon met veel optimisme over reizigersaantallen, blijkt de werkelijkheid weerbarstiger. Volgens de International Air Transport Association (IATA) steeg de vraag van passagiers met 10,4%, wat de capaciteitsuitbreiding van 8,7% overtrof en de bezettingsgraad naar een recordhoogte van 83,5% duwde. De trend van stijgende vraag van passagiers zet zich voort in 2025, maar de brancheorganisatie waarschuwt dat uitdagingen in de toeleveringsketen ervoor zorgt dat luchtvaartmaatschappijen onvoldoende vliegtuigen kunnen inzetten.
De IATA wijst hiervoor op het trage tempo van luchtvaartmaatschappijen in het vernieuwen van hun vloot, waarvan de kosten dit jaar kunnen oplopen tot meer dan $11 mrd. Oudere, minder zuinige motoren zorgen voor $4,2 mrd aan extra brandstofkosten, extra onderhoud leidt tot een kostenpost van $3,1 mrd, hogere kosten voor het leasen van motoren wordt geraamd op $2,6 mrd en kosten voor het aanhouden van overtollige voorraden zoals reserveonderdelen zijn naar verluidt $1,4 mrd.
Vliegtuigbouwers ingestort
Ondertussen zijn er dit jaar verschillende luchtvaartmaatschappijen kopje onder gegaan. In september staakten Play Airlines en Braathens Aviation hun activiteiten en niet veel later werd bekend dat Verijet faillissement heeft aangevraagd. Deze Amerikaanse chartermaatschappij zou meer dan $38,7 mln aan schulden hebben opgebouwd en werd geconfronteerd met een reeks rechtszaken toen de 60-jarige oprichter Richard Kane eind september plotseling overleed aan een hartaanval.
Barclays blijft desondanks optimistisch over de luchtvaartsector en wijst op de uitstekende derdekwartaalcijfers van Delta. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij stelde dat de trends voor de Atlantische routes in het vierde kwartaal verbeteren. Barclays was vooral positief over de ommekeer op de Amerikaanse markt. De Britse zakenbank geeft binnen de sector de voorkeur aan budgetmaatschappijen Ryanair en Norwegian Air en ziet ook kansen voor reisorganisatie TUI.
Bernstein Research wijst erop dat de ticketprijzen van Europese luchtvaartmaatschappijen tijdens het zomerseizoen hoog bleven. De analisten zijn wel verbaasd over het nieuws dat MSC interesse zou hebben om Easyjet over te nemen. Zij zien niet direct de logica van een dergelijke stap van de rederij. Wel denken de analisten dat het een opmaat kan zijn voor een overnamestrijd rondom Easyjet. AIG is binnen de sector de favoriet voor Bernstein.