Beleggers Belangen Live

UBS | Volkswagen is het aan het verliezen in China

Peter Schutte
Peter Schutte Expert

UBS ziet toenemende concurrentie in China voor Volkswagen. Elektrische auto’s hebben daar een structureel kostenvoordeel.

Analisten van de Zwitserse zakenbank UBS verlagen hun advies voor de Duitse autofabrikant Volkswagen (koers 31 augustus €113,04) van ‘neutraal’ naar ‘verkopen’. UBS is van mening dat Volkswagen het meest gevoelig is voor de opkomst van Chinese autofabrikanten. Volkswagen heeft zijn leidende positie in China al moeten opgeven en zal als grootste speler in Europa volgens UBS op de langere termijn het hardst geraakt worden door de hevige concurrentie van Chinese spelers aangaande volledig elektrische auto’s.

Volkswagen heeft volgens de bank inmiddels zijn initiële voorsprong op het gebied van elektrisch rijden verloren. De opkomst van Chinese concurrenten zal naar verwachting van de analisten van negatieve invloed zijn op de winstgevendheid van Volkswagen. Zo heeft de productie van de BYD Q -serie een structureel kostenvoordeel van circa 25% ten opzichte van een geproduceerde elektrische Volkswagen, zelfs als deze in de Europese Unie in elkaar wordt gezet.

UBS schat in dat het mondiale marktaandeel van Chinese spelers in 2023 nagenoeg zal kunnen verdubbelen tot 33%. Ook Tesla zal terrein winnen van de huidige 2% tot 8%. Voor de gevestigde orde impliceert dat een daling van het mondiale marktaandeel van de huidige ruim 80% tot naar schatting 58%.

Afgezien daarvan ziet UBS dat de Europese automarkt richting overaanbod verschuift, wat eveneens een negatief effect zal hebben op de winstmarges van Volkswagen. De combinatie van overaanbod en toenemende Chinese concurrentie zal het ebit-resultaat van Volkswagen volgens inschattingen van UBS doen dalen van €23,5 mrd over 2023 naar €15,4 mrd in 2025. De ebit-marge zal hierdoor teruglopen van een voorziene 8,6% over 2023 naar 4,9%. UBS denkt ook dat de vrije kasstroom het momenteel nog aantrekkelijke dividend van Volkswagen niet meer kan dekken. De bank ziet dan ook het dividendrendement dalen van 8,0% over 2023 naar 3,8% over 2026.

Voor dit jaar zit het nog wel goed en ook volgend jaar zal Volkswagen kunnen profiteren van topmodellen van Audi en Porsche en de VW Tiquan en Skoda Octavia, maar dat zal de voorziene tegenwind op termijn niet kunnen compenseren. UBS verlaagt het koersdoel van €135 naar €100. De analisten waarschuwen hierbij dat het aandeel Volkswagen met een k/w van 4,6 goedkoop lijkt, maar dat de massamodellen en de activiteiten in China op termijn wel eens verlieslatend kunnen worden voor de Duitsers.

 

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Peter Schutte

Peter Schutte

Expert

Peter Schutte (1969), econoom met afstudeerrichting monetaire economie, is sinds 1996 werkzaam in de financiële journalistiek. In deze hoedanigheid heeft hij zich altijd beziggehouden met het geven van aandelenadviezen. Sinds 2011 werkt hij op freelancebasis voor Beleggers Belangen, waarvoor hij actief bedrijven in de transport- en logistieke sector volgt. Peter is verder gespecialiseerd in Nederlandse small- en midcaps, waarvan hij regelmatig bestuurders interviewt. Daarnaast schrijft hij over macro-economische en monetaire ontwikkelingen. Peter is zelf een actief belegger, iets wat hij als een voorwaarde beschouwt voor het geven van goede beleggingsadviezen. Ook in zijn eigen beleggingen legt hij de nadruk op Nederlandse small- en midcaps.

Meer artikelen van deze expert