Beleggers Belangen Live

UBS AM | Voorkeur voor cyclische aandelen

Christian Slagter-Koster

UBS Asset Management ziet de economische groei afnemen, maar acht de kans op een recessie laag. De vermogensbeheerder geeft de voorkeur aan cyclische aandelen.

UBS Asset Management (AM) stelt dat de huidige economische situatie te complex is om het verschil tussen de twee- en tienjarige rente als indicator te gebruiken voor beleggingsbeslissingen. In het verleden bleken omkeringen van de rentecurve geen goede verkoopsignalen voor aandelen.

Voorlopig zien de analisten dat de fundamentele economische factoren in de Verenigde Staten robuust zijn. Deze veerkracht, ondanks tegenwind van de energiemarkt door de oorlog in Oekraïne en de opleving van covid-19 in China, wijst er volgens UBS AM op dat de inflatiestijging in de Verenigde Staten nog niet ten einde is. Vanwege de forse stijging in yields heeft UBS AM besloten zijn shortposities op staatsobligaties te sluiten.

Verder zijn de analisten neutraal ten opzichte van wereldwijde aandelen op indexniveau. Zolang de gevolgen van de Russische invasie de Europese expansie in gevaar kunnen brengen en de inflatie een bedreiging vormt voor de Amerikaanse groei, vindt UBS AM het onlogisch om ervan uit te gaan dat hogere waarderingen gepaard gaan met een stijging van de aandelenkoersen.

Voorkeur

UBS geeft de voorkeur aan cyclische aandelen waarvan de koersen extreem zijn gedaald vanwege het risico van een recessie, of die een structureel opwaarts potentieel bieden. UBS kijkt daarnaast naar hoogwaardige bedrijven en sectoren met een defensief karakter, juist omdat de analisten verwachten dat deze bedrijven beter presteren dan de markt als geheel wanneer de vertraging van de economische activiteit abrupter blijkt dan gedacht. Energie en grondstoffen blijven volgens hen aantrekkelijk gewaardeerd, mede door de groene transitie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert