Beleggers Belangen Live
Advies | Analisten

Twee beleggingskansen in onvoorspelbare wereld

Christian Slagter-Koster

De meeste kansen liggen er voor flexibele en veerkrachtige bedrijven die vooral gericht zijn op de interne markt, stelt vermogensbeheerder Baillie Gifford.

Baillie Gifford vindt dat de afgelopen decennia beursgenoteerde bedrijven steeds kwetsbaarder zijn geworden. Veel ondernemingen waren vooral gericht op snelle winst in een stabiele omgeving met vrije handel. Nu die omgeving wegvalt, ontdekken bestuurders dat hun bedrijven slecht voorbereid zijn op een nieuwe realiteit. Bedrijven die hun groei vooral te danken hadden aan globalisering en goedkoop kapitaal, blijken nu kwetsbaar voor handelsspanningen en geopolitieke onzekerheid.

Buiten de VS

Baillie Gifford denkt dat dit kansen biedt voor ondernemingen die flexibel en veerkrachtig zijn, zeker als zij over een sterke balans beschikken. Daarbij moeten beleggers hun blik vooral buiten de VS richten. De vermogensbeheerder wijst erop dat regionale spelers met minimale grensoverschrijdende inkomsten relatief weinig last hebben van snel veranderende handelstarieven.

Als voorbeeld noemt Baillie Gifford online handelsplatform Coupang, waar een vijfde van de Zuid-Koreaanse huishoudens gebruik van maakt. De analist denkt dat het platform voldoende groeipotentieel heeft om zijn marktaandeel te verdubbelen.

Ook wijst Baillie Gifford erop dat er buiten de VS voldoende disruptieve innovatie plaatsvindt. NuBank is hiervan een goed voorbeeld. Dit financiële dienstenplatform wordt inmiddels door meer dan de helft van de volwassenen in Brazilië gebruikt.

Het platform werkt volledig online, wat enorme kostenvoordelen oplevert in vergelijking met de inflexibele en dure modellen van traditionele banken, die gebaseerd zijn op fysieke bankkantoren. Baillie Gifford wijst erop dat vier miljard mensen nog geen toegang hebben tot financiële kredietverlening, wat een enorm groeipotentieel voor de langere termijn biedt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert