Beleggers Belangen Live

TF International Securities | Headset de laatste hoop voor Apple

Christian Slagter-Koster

Met de tanende pc-verkopen heeft Apple een nieuwe verkoophit nodig. Of de nieuwe headsets dat kunnen worden, is een twijfelgeval.

Uit cijfers van International Data Corp (IDC) komt naar voren dat de wereldwijde verkoop van pc’s in de eerste drie maanden van 2023 op jaarbasis met 29% is gedaald. Volgens IDC speelt een combinatie van een zwakke vraag, grote voorraden en een verslechtering van de macro-economische omstandigheden.

Het databureau berekende dat Apple het hardst is getroffen en in het eerste kwartaal de verkoop van zijn MacBooks met 40,5% zag afnemen. Verder sprak begin deze maand Foxconn de verwachting uit dat de vooruitzichten voor het tweede kwartaal worden verlaagd. De Chinezen zijn een belangrijke producent van Apple-hardware.

AR/VR-headset

Volgens TF International Securities presenteert Apple tijdens zijn Wordwide Developers Conference op maandag 5 juni zijn langverwachte AR/VR-headset. Naar verluidt maakt die gebruik van 4k micro-OLED schermen, tientallen camera’s om alles van de gebruiker vast te leggen, een comfortabel lichte pasvorm dankzij een externe batterij en een focus op communicatiesoftware.

Het is volgens TF International Securities de laatste kans voor Apple om beleggers ervan te overtuigen dat de headset de volgende verkooptopper van het elektronicaconcern kan worden.

Scepsis

De afgelopen periode is mede door ontwikkelingen bij concurrenten de scepsis gegroeid over de vraag of Apple een product zal presenteren dat mensen daadwerkelijk willen hebben. Sony verlaagde recent de productie van zijn PS VR2-headset en de Meta Quest Pro is naar schatting 300.000 keer verkocht.

TF International ziet dan ook onvoldoende bewijs dat AR/VR-headsets het volgende grote product in consumentenelektronica kunnen worden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert