Beleggers Belangen Live

S&P500 lijdt onder verslechterd sentiment rondom Amerikaanse aandelen

Christian Slagter-Koster

Het pad dat Amerikaanse aandelen bewandelen, is uitdagender geworden, stelt investeringsbank RBC Capital Market. En dat heeft zijn weerga op de S&P500.

De markt staat volgens RBC Capital Markets op een tweesprong. Hoe de S&P500 zich de komende periode ontwikkelt, hangt niet alleen af van een eventuele beleidsverandering, maar ook van de harde economische cijfers en het winstseizoen van het eerste kwartaal, dat half april begint.


RBC stelt verder dat de stemming op de markt is verslechterd, maar dat er nog geen sprake is van grote paniek. De consumentensentimentindex van de University of Michigan kwam in maart uit op 57,9 punten, een daling van 10,5% ten opzichte van februari en het laagste niveau sinds november 2022.

Minder beleggersvertrouwen in S&P500

In de recente enquête van de American Association of Individual Investors blijkt dat 47,3% van de particuliere beleggers de komende zes maanden terughoudend is over aandelen, het hoogste percentage van de afgelopen twaalf maanden.

Lees ook GP-ratio belooft 18% winst voor S&P500 in 2025

Amerikaanse bedrijven en institutionele beleggers zijn volgens RBC nog vrij kalm. De optimisme-index voor kleinere bedrijven van de National Federation of Independent Businesses nam in februari met 2,1 punten af tot 100,7 punten, wat nog wel boven het 51-jarig gemiddelde van 98 punten ligt.

In lijn met historisch gemiddelde

De driemaandelijkse Business Roundtable Index daalde recent zeven punten tot 84 punten, wat ongeveer gelijk is aan de eerste helft van 2024 en in lijn met het historisch gemiddelde. De ceo’s rekenen voor dit jaar op een bbp-groei van 2,5%. RBC heeft zijn verwachting voor de eindstand van de S&P500 voor dit jaar verlaagd van 6600 naar 6200 punten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert